Ni har nog inte missat de grymma animeringarna till banorna i den amerikanska supercrosserien, men alla kanske inte visste att de är gjorda av en svensk. Vi tog ett kort litet snack med Daniel Ahlgren som är stjärnan bakom dessa animeringar och mycket andra coola grafiska prylar.
Berätta om dig själv, vem är du, var bor du, vad gör du för det mesta…?
Jag är en 19 årig grabb från Lund som håller på med allt som har med grafik att göra känns det som. Driver en egen firma som heter Ahlgren Graphics Sweden. Nu under vinterhalvåret då cross säsongen ligger lågt så blir det mesta dels jobb hemmifrån.
Du verkar onekligen vara en kreativ kille, det räcker att bara kolla runt på din hemsida ahlgrengraphics.com och läsa din blogg danielahlgren.blogg.se för att se att du har mycket på G, foto, film, hemsidor, animationer m.m. Hur kommer det sig?
Jag är ung, mycket man vill göra och testa på. Tyvärr är det ju så att det är väldigt svårt att fokusera in på ett ämne och kunna snurra runt på det. Så kombinerar många olika saker för att kunna hålla igång. Trivs väldigt mycket med de hela konceptet då jag för göra olika hela tiden, man blir väldigt trött efter att ha skapat 17 supercross banor i 3 veckor konstant.
Vad är roligast att göra av allt det du håller på med?
Jag älskar att fotografera och filma. Det är helt klart drömmen i slutendan.
Du har gjort animerade filmer över banorna i amerikanska supercrosserien åt tidningen Racer X Illustrated, hur kom det sig att du började med det?
Förr när jag var mindre spelade jag ett spel som hette Motocross Madness 2. Man kunde vara väldigt kreativ där med att kunna skapa sina egna banor osv. Man kom på att man kunde importa dessa banor vi gjorde in i ett 3d program där man kunde visa varandra hur banorna såg ut. Så såg jag att det de hade börjat visa väldigt enkla varianter av detta på deras hemsida och då tänkte jag att jag kunde göra bättre än det. Då erbjöd jag mig själv att kunna hjälpa dom med det och det fick jag.
Sen dess har det bara rullat på, min relation med RacerX har växt och vi kommer hela tiden på nya metoder för att kunna visa banorna för allmänheten före själva tävlingen. Det var först förra året då jag höll på att göra lite BMX banor att jag kom på att jag kunde animera en pil som gick runt banan. Så den dealen sålde jag in hos RacerX och då nappade även SpeedTV och CBS upp så det är superskoj.
Hur mycket jobb ligger det bakom en sån typ av animation?
Bra fråga, då jag har klara mallar för hur en amerikansk supercross bana ser ut så går det lite fortare än vanligt. Men att skapa själva banan tar ca 4-5 timmar, animations processen tar ca en timme efter det. När allt det är gjort så gör man något som heter rendera, och för dom som inte vet var det är så är det när programet skapar det jag gjort och sparar det till en filmsnutt. Denna process brukar ta uppåt 15 timmar då den görs i HD. Dock tog Daytona, som är lite större, hela 36 timmar.
Har du några roliga framtida projekt du kan skvallra om?
Faktiskt, jobbar en del med Xsport just nu med deras supercross tävling i borås. Jag har fått äran och designa banan. Skisser och 3d vyer är snart klara och kommer nog komma upp på deras hemsida xsport.se inom kort.
Du kör även hoj själv, på vilken nivå och vilka framtida ambitioner har du?
Jag kör hoj själv. Är junior förare några år till så mina mål kortsiktigt är att kunna ta poäng i ett JSM. Har kommit till den nivån att jag förstår att jag aldrig kommer bli elitförare och därför kör jag mest för det är skoj. Inget åka till belgien och slita i sanden här inte. Får bli italien istället och att njuta av värmen.
Länk: www.ahlgrengraphics.com, danielahlgren.blogg.se
Missa inte bilden med världspremiär på årets Las Vegas supercrossbana
{vimeo}9783643{/vimeo}