Test av laptimer för egen tidtagning vid träning

Paketet innehåller en del smått och gått

Vi har under en period testat en intressant liten pryl för
egen tidtagning vid träning. Det är det italienska företaget Starlane som
tillverkar produkten som säljs under namnet Laptimer Stealth CRX av laptimer.se.

Vi har testat modellen för cross och enduro (Stealth CRX),
som använder sig av IR teknik för att registrera tider. Paketet från
laptimer.se innehåller display, mottagare, sändare, kabel för 12v, manual,
kardborreband för fästning och vi har även beställt en adapter för 9v batteri
för att få den att fungera på en crosshoj, som inte har något eget batteri.

Vi skar ut plats i styrskyddet för att få plats med displayen
Det första vi gjorde var att montera display, mottagare och
batteri på motorcykeln, inget svårt projekt men lite pyssel.

Vi valde att montera displayen på styret, i detta fall på en
motorcykel med fågelpinne. Har man fatbar så är det ytterligare enklare att få
plats med displayen i styrskyddet. Mät upp och skär ut tillräckligt med plats i
styrskyddet för att få dit displayen.

Dra fast displayen med najtråd, men se till att sätta dit
styrskyddet på styret först, så att det inte blir som för oss.

Tänker man inte till ordentligt blir det så här och då får man göra om och rättSkär ut plats för displayen i överdraget till styrskyddet
och sätt det sedan på plats. Trots att det inte var något fatbar styre i detta
fall, så blev det riktigt bra och displayen känns skyddad där den sitter. Batteriet
fäste vi på gaffelbenet och mottagaren bakom främre nummerplåt.

Även sändaren som ska stå vid banan behöver batteri och till
detta har laptimer.se kommit upp med ett bra förslag. Det man gör är att
använda sig av batteriet till en skruvdragare från Biltema, det är
förhållandevis billigt och enkelt att ladda upp igen. Se fullständig
instruktion för detta på laptimer.se.

Väl ute på banan måste man ställa ut sändaren som registrerar
nytt varv när man kör förbi. Sändaren och mottagaren använder sig av IR för att
kommunicera, vilket kräver att den står i ganska direkt anslutning till banan
och med fri väg när man sedan kör förbi.

Rätt så snyggt när man väl får den på plats
När man kör förbi sändaren ser man föregående varvs tid i
displayen, här finns själv möjlighet att ställa in hur länge tiden ska visas.
Det finns även en lysdiod på displayen som lyser om varvet var snabbare än
föregående och blinkar om det är träningspassets snabbaste varv. Efter
träningspasset har man möjlighet att gå in och titta på samtliga varvtider i
displayen i efterhand.

Trots att displayen är väl tilltagen är det ibland lite
svårt att avläsa tider, då man sällan på en crossbana eller i skogen har så
mycket tid över att titta på annat än banan framför sig. Är man lite säkrare på
sin körning kan man med fördel ställa sändaren innan ett hopp och läsa av
tiderna i luften. Vill man inte ställa ut sändaren varje gång, kan man istället
använda laptimern som tidtagarur för total körtid.

Trots att det inte var speciellt svårt att installera
display, batteri och mottagare på cykeln, hade det inte varit så dumt att få en
instruktion med förslag på hur man gör detta och kanske till och med ett
färdigt styrskydd att använda.

Jag gillar laptimern och när man väl har fått dit den på
hojen och fått in lite snitts att placera ut sändaren är det en mycket
användbar produkt vid träning. Nu har man möjlighet att testa olika spårval och
direkt se vilket som var snabbast.

Varianten vi testade kostar 1895 kr + 99 kr för 9v batteri
adapter. Till det behöver man sedan ett batteri till sändaren, förslagsvis från
Biltema för 199 kr.

Det har nu även kommit en variant som använder sig av GPS
teknik och då slipper man såklart ha en sändare stå vid banan, nackdelen är att
den är 1000 kr dyrare.

laptimer.se  

/Tomas, mxstar crew

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

senaste artiklar
Twitter
Login
Scroll to Top