Semestercross i Thailand

I I början av december bar det av från Arlanda till ett betydligt varmare och skönare Bangkok. Efter några dagar så åkte vi till Phuket dels för att se hur det var där och ta en sväng ut och dyka på Phi Phi Island och dels för att hälsa på några kompisar som vi bor därnere.

Dessa kompisar äger och driver Phuket Dirtriders med en egen crossbana i Katouh. Där har de uthyrning av cross och djungelturer med både elefant och 4 hjuling. Bredvid dem ligger även en stor gokartbana och sen finns det också någon sorts Kobrashow i närheten.

Vi blev hämtade av Mange på flygplatsen och det bar iväg till crossbanan direkt där även Danne befann sig (som de två alltid gör). Denna dag/kväll blev det inte något åkande utan bara massa skitsnackande och ett bra intag av en ny sportdryck kallad Leo.

Banan som är ombyggd relativt nyligen så allting är inte riktigt testat och inkört ännu, t ex whoopisarna som Mange bemästrar med stil. Men vid denna tidpunkt hade han inte fått hem sin nya KXF 250 -10 så vi fick tyvärr inte se honom köra dem. Annars är banan väldigt annorlunda mot vad man är van vid här hemifrån. Det är en Supercrossbana med ett flertal stora och små hopp och lite rytmsektioner. Den är varken för svår eller för enkel utan jag tycker de har lyckats kanon med ombyggnaden.

Jag körde första gången några dagar senare men tog det väldigt lugnt eftersom min sambo stod bredvid och påminde mig om att vi skulle åka till Phi Phi och dyka bara några dagar senare.Körningen funkade bra och det var kul men sjukt varmt. Man körde ca 10 min i stöten innan man behövde vila och dricka massa vatten (ingen sportdryck då). Det var ett hopp som jag inte hoppade. Det hade ett kort och snabbt upphopp så man fick en fin höjd och sen var landningen lite kort o brant och därefter så kom en dubbel bara några meter senare så jag var lite orolig över det hoppet och bestämde mig för att inte testa det denna gång.

Sedan stack vi och dök i fem dagar för att senare komma tillbaka o köra ytterliggare två kvällar. Första kvällen så kändes allt bra och jag försökte tajma in farten i det svåra hoppet. Tyckte det kändes säkert och bestämde mig för att hoppa det en gång. Redan när jag precis lättat från marken så kände jag att det kommer sluta med en landning som ligger några meter efter den naturliga landningen. Och mycket riktigt, det small till och kändes inte bra nånstans egentligen. Det enda positiva var väl att min sambo inte såg det:).

Efter det så vart det lite vila för att senare ge sig ut på banan igen. Denna gången gick det verkligen allt annat än bra och jag höll på att ramla överallt så jag åkte in för vila och få lite vatten igen. Kände sedan att jag inte kunde avsluta kvällen på detta sätt så jag slängde på mig hjälmen igen för att försöka komma runt helskinnad och utan bekymmer. Det gjorde jag denna gång och strax efter det så gick solen ner och körningen var slut. Då kom “sportdrycken” fram igen.

Dagen efter så var det dags igen. Men denna gång på en KTM 250SXF-07 istället för den YZF 250-07 jag kört på tidigare då den var sönder för tillfället.
Dagen till ära så tyckte Danne att vi  skulle ta några rejs på 15 varv med start (1 varv tog ca 50 sekunder). Visst det kan vara kul tänkte jag men ville ha en deal på att han inte fick hoppa det svåra hoppet då jag inte vågade eller ville chansa på det igen då vi hade 2 veckors semester kvar. Det köpte han och ut på starten rullade vi. Jag tog starten klockrent (typ) och höll honom bakopm mig alla varven. Banan är ganska tight och svårt att köra om på. Vi diskuterade det i pausen och jag sa till honom att han fick köra lite fult eftersom han skulle hamna bakom mig nästa start oxå. Lite kaxig måste man vara.
Som sagt, tog starten igen men denna gång visade Danne sitt framhjul i nästan varje kurva och gjorde åtskilliga försök att komma förbi. Och till slut var jag tvungen att släppa honom efter vi haft en liten dust med mycket närkontakt. Efter det så orkade jag inte riktigt hålla hans tempo och han körde ifrån mig en del men jag hade kul ändå.

Efter denna dag så åkte vi vidare och sen blev det inget mera åkande för denna gång.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

senaste artiklar
Twitter
Login
Scroll to Top