Robert Carlsson

Ett stort antal svenskar körde MX3 VM och MX2 EM i Finland, med många inkörda poäng. Filip Thuresson valde återigen att köra i Tyska mästerskapet ADAC Cup istället för EM och med mycket bra resultat. En andra plats i det första och vinst i det andra, gav en totalvinst till Thuresson. Rapporter från några av våra svenska förare följer här.

Robert Carlsson, MX3 VM Finland

Den trettonde av sexton deltävlingar i året MX3 VM avgjordes föregående helg i Heinola, Finland. Heinola ligger ca 13 mil nordost om Helsingfors. Robert Carlsson passade på att åka över med sin Rinaldikittade Yamaha för att få känna på hetluften i MX3 VM. Motorsport är stort i Finland. 10.000 åskådare kunde räknas in under söndagens finaler.

" Jag blev 23:a i kvalet och 40 står på grinden i finalen. Alla svenskar som var på plats kvalade in.
Jag gjorde en dålig start i heat 1, varvade som 20:e gubbe första gången. Men allt kändes bra och jag körde upp mig till en 13:e plats i mål. Jag blev bäste svensk och det funkade riktigt bra.
Andra heatet gjorde jag en bättre start och var kanske runt 10:e i första böj. I andra sväng hände det lite saker så jag åkte av banan och tappade genast säkert 10 placeringar. Men det var bara att ta i och åka på och när det återstod 5 minuter låg jag på en 14-15 plats med Max Nyberg strax före. Då fick jag ett kast och drog in avspärrningsband i bakhjulet. Det tog tvärstopp och jag höll på säkert en kvart innan jag kunde rubba cykeln igen. Jag fick naturligtvis bryta och sånt känns aldrig bra…

I veckan ska jag försöka träna på Rörkenbanan i Uppsala inför nästa MX3 SM. Till helgen drar vi till Randers i Danmark och kör MX3 VM."

/robertcarlsson.se

Max Nyberg, MX3 VM Finland

Max fina form gav VM-poäng i Finland
Hej!
Enköpingskillen Max Nyberg fantastiska motocrossäsong fortsätter. I helgen tog Hondaföraren från Göta MS sitt livs första VM-poäng när MX3-VM kördes i finska Heinola.
På den fysiskt krävande grusbanan körde Max till sig placeringarna 19: e respektive 13: e plats, och hans livs första VM-poäng blev plötsligt 10 stycken samtidigt.
– Det känns skitskönt att kunna skriva till VM-poäng på meritlistan, och trots att det var riktigt jobbigt så är jag glad att jag kämpade på, berättar en glad Max.

Vårt närmaste grannland österut arrangera tävlingen på en bana av gruskaraktär, som så småningom blev väldigt slagig och spårig efter en hel del regn under först och främst lördagen. Mjuka och gropiga banor brukar sällan falla Max i smaken, och detta var inget undantag.
– Det var en svår bana för mig eftersom jag föredrar när det är hårt och går snabbt. Jag har en bra fysik så det är inte det som är utmaningen utan snarare att få till tekniken faktiskt, förklarar Max.

Under tidskvalet så stod det tidigt klart att Max skulle nå finalen, men det var ändå viktigt med en bra position i starten. Max gjorde fyra attacker och förbättrade varje gång sin tid, han landade till sist på 19: e plats. Positionen var fullt tillräcklig för att åstadkomma en bra start då startkurvan inte gynnade de på innern så mycket som ibland är fallet.

I det första heatet så sprack Max förhoppningar om en bra start omgående, och då han på det första varvet körde på en fallen förare så var hans utgångsläge sämsta tänkbara.
– Jag var absolut sist, så det var bara att bita ihop och ge allt. Det var ett mycket jobbigt heat, men det var definitivt värt det när jag gick i mål som 19: e man och fick två poäng, konstaterar Max nöjt efteråt.

I det andra heatet så var Max start snudd på katastrofal, och bakom honom fanns endast svensken Andreas Hultman. Max visade dock kyliga nerver när han bromsade hårt och såg till att inte glida ut för mycket i den första kurvan. Tack vare denna manöver så varvade han strax innanför topp 20 första gången. Efter det blev Max förvisso passerad av två förare, men då han istället körde om desto fler så avancerade han kontinuerligt uppåt i resultatlistan. Efter ytterligare en utmattande resa i de allt djupare groparna kunde Max knyta näven när han gick i mål på en 13: e plats vilket innebar åtta nya VM-poäng.

– Det känns skitkul att det gick så bra, och trots att det var så jobbigt så var det enkelt att hitta krafterna när jag såg min placering på tavlan de höll ut varje varv. Ett stort tack till min mekaniker Peter Haglund som håller Hondan i toppskick, och alla mina underbara sponsorer som gör mitt tävlande möjligt, avslutar Max.

Imorgon så tar Max färjan hem till Sverige igen, och redan nästa helg finns han på plats i Danmark för att kämpa om nya poäng i MX3-VM.

/maxnyberg.com  

Johan Carlsson
Johan Carlsson, MX2 EM Finland

Hård krasch i Finland
Hej!
I helgen kördes ännu en deltävling i MX2-EM, denna gång i Heinola ungefär 30 mil från Helsingfors. Johan hade höga förhoppningar om att avancera i tabellen när de nu skulle tävla på mjukare underlag, men fick istället inkassera en av de tyngsta helgerna under hans karriär.
I princip allting gick fel från det att tävlingen började tills den tog slut, och Johan facit blev blott två poäng och nya ömmande kroppsdelar.
– Det har varit en riktigt tung helg, suckar Johan cirka 30 minuter efter att ha slungats i det finska gruset så hårt att han tvingades avbryta heat 2.

Banan i Heinola hade ett underlag av grus, och höll sig bra trots att det duggregnade hela helgen. Till att börja med så var den ganska så slät och det fanns inte så många spår eller gropar, men i vanlig ordning så trivdes Johan bättre ju sämre banan blev. I tidskvalet fanns det definitivt möjlighet till att sätta en bra tid, men redan här inleddes motgångarna.
– Min tävlingshoj lämnade in under tidskvalets inledning, och jag fick snabba mig till depån för att ta fram reservhojen. Den var dock inte inställd för den här typen av bana alls, och det var riktigt svårt att få till ett bra varv, förklarar Johan sin blygsamma 17: e plats.

I det första heatet på söndagen så hamnade Johan ganska så omgående i en trasslig situation med en medtävlare. De krockade i luften och Johan for okontrollerat av banan och ner i ett vattenfyllt hål som en grävmaskin hade åstadkommit av oklar anledning. Efter att ha fått hjälp med att ta sig upp på banan så anslöt Johan till heatet ett varv efter, men placerad mellan ettan och tvåan.
– I början tappade jag lite på vinnaren, men sedan körde jag jämt med honom och drog enkelt ifrån tvåan. Det spelar ingen roll när man är ett varv efter, men det visar i alla fall att jag har farten för mig själv, säger Johan lätt uppgivet.
Johan korsade mållinjen som 17: e man, men hans otur var inte slut med det. Ett ljudtest genomfördes på Johans cykel som var besiktigad och godkänd med denna ljuddämpare innan tävlingen, och under alla andra EM. Nu tyckte de plötsligt att den lät för mycket och bestraffade honom med ett tidstillägg som flyttade honom till en 19: e plats.

Inför det andra heatet trodde inte Johan att det kunde gå så mycket sämre, men det kunde det tyvärr. Efter en bra start sladdade Johan ihop med Nikolaj Larsen och varvade som 15: e man. Han avancerade på ett varv till åtta, men kanske satsade han lite för hårt då han gick omkull hårt varvet därpå.
– Jag vet knappt exakt vad som hände, det knöt sig i ett par långa spår och jag slog runt framåt. Jag slog i hela kroppen hårt, men den axel som tidigare var ”frisk” är värst just nu. Jag hoppas att det bara är en muskelskada som ska läka fort, men det är lite svårt att avgöra utan en ordentlig undersökning och lite vila, avslutar Johan.

Då Johan var trött och dessutom hade slagit i huvudet så ber vi att få återkomma med mer information när Johan kommit hem till Sverige och fått skadans omfattning klar. 

/johancarlsson.com  

Filip Thuresson
Filip Thuresson, ADAC Cup Tyskland

Kom till banan på fredag eftermiddag. En jättehäftig naturbana med gräs som bara används vid vissa tävlingar, har tidigare varit en känd VM bana, detta är första gången som ADAC körs på denna bana.

Lördag: Träningen gick bra, kvalade i första gruppen och hade andra tid 0,32 sek efter Ken Roczen. I andra kvalgruppen hade Rasmus Jörgensen bästa tid.

Söndag: Första heatet: Var 4:a ur startböjen och började köra upp mig, efter 6 varv körde jag om Ken Roczen och tog därmed över ledningen. Jag behöll ledningen tills det var 1,5 varv kvar då fick jag bromsa in för en varvad som kom i vägen och då passade Ken på att ta över ledningen. Blev tvåa i mål, lite besviken eftersom jag lätt kunde ha behållit min ledning om det inte varit för den varvade, men inget att göra åt bara ladda för nästa heat.

Andra heatet: Var 5:a ur startböjen och började köra upp mig, efter 6 varv körde jag om Ken Roczen och tog över ledningen, denna höll jag heatet ut. Ken var tätt bakom mig hela tiden, men lyckades inte ta sig förbi.

Totalvann tävlingen!! Yes!

Efter 3 deltävlingar är totalställningen följande:

1:a, Jag, 135 poäng

2:a, Ken Roczen, Tyskland, 94 poäng

3:a, Rasmus Jörgensen, Danmark, 89 poäng

Vi kör alla tre för samma team i Tyskland, Suzuki International Junior Team.

Nästa helg är det ADAC i Holzgerlingen, Tyskland 

Film när Thuresson tränar inför ADAC Cup i Tyskland 
{seyretpic id=65 align=center}
 

/filipthuresson.com 

/Tomas, mxstar crew 

Scroll to Top