Blixtar och dunder i Slovenien
Hej! I helgens kördes årets nionde deltävling i MX2-EM i Orehova vas som ligger i Slovenien. Johan Carlsson var enda svensk på plats och belönades för detta med nya värdefulla poäng och avancemang även i den totala tabellen. Vädret var varmt och omväxlande och tävlingen avslutades med åska, men banan höll sig hela tiden bra. – Jag är nöjd med min körning och min insats på det stora hela. Jag kör snabbare nu än förut vilket gör att jag får placeringar runt mitten även med en del misstag. Utan misstag är jag med och slåss i toppen vilket känns riktigt skönt för självförtroendet, berättar Johan.
Sedan succén vid förra tävlingen i Markelo så har Johan tränat ett par dagar i Belgien, bland annat på Lommel som har byggt om inför motocross-VM längre fram. Johans arm har läkt bra från smällen från en stolpe, och det har varit bra kvalitet på körningen. Johan berättar att banan är betydligt bättre än tidigare, men att det fortfarande är Lommel det vill säga sandigt och jobbigt. I helgen gjorde han sedan resan till Orehova vas, vilket var runt 100 mil från Belgien. Johan har tidigare tävlat här 2004, och gillar banan som är en hårdbana med lite löst underlag ovanpå som ger bra fäste. Den är ganska så snabb och har inga direkt stora hopp. Den stora utmaningen under lördagen var istället värmen. Det var ungefär 30 grader när tidskvalet kördes, men Johan gjorde riktigt bra ifrån sig. – Jag slutade nia, men var bara en dryg sekund från ettan. Jag ligger riktigt nära de snabbaste fransmännen i mina tider, och det är ett säkert tecken på att du har kört fort. Det känns som att det har lossat lite fartmässigt den sista tiden, och nu fick jag bekräftat att det inte har varit tillfälligheter. Min Suzuki går riktigt bra också vilket gör mitt jobb betydligt lättare, säger Johan.
Även söndagen så var det riktigt varmt, och som alltid så innebar en bra start en enklare resa mot fina placeringar. Johan gjorde en total missbedömning av förutsättningarna och hans start var katastrofal, men ett fantastiskt första varv reparerade stora delar av skadan. – Jag trodde att det var väldigt halt bakom grinden eftersom det var lite lerigt, men det var kanonfäste och cykeln dog nästan när jag släppte kopplingen. Jag var garanterat sist av grinden, men efter ett varv var jag ändå tia tack vare många omkörningar. Körningen gick bra och jag körde upp mig till trea. Jag låg säker trea halva heatet med cirka fem sekunder både framåt och bakåt, men sen gjorde jag en kostsam miss. Jag kom över en vall och hamnade lite precis utanför banan, men det var en brant sluttning nedanför så jag vågade inte försöka att köra upp på banan igen utan fick lyfta och backa tillbaka hojen. Jag var tia när jag var tillbaka på banan och körde upp mig till sjua i mål.
Inför det andra heatet bjöd naturen på ett riktigt fyrverkeri, och blixten slog ner i ett träd 20 meter från Johan bland annat. Det hade börjat regna och var därför lite halare på banan. Johan startade runt 15: e plats, och körde snabbt upp sig till tia innan två små vurpor gjorde att den siffran dubblerades. Därefter handlade det mest om att reparera skadan och ta sig ikapp så många som möjligt, Johan klarade passera sex förare och slutade 14: e. – Jag blev kanske lite ivrig att passera så fort som möjligt eftersom jag kände att jag var riktigt snabb, istället blev det små misstag och en sämre placering som resultat. Jag slutade åtta totalt idag med 21 poäng, och tack vare det så avancerar jag också till åtta totalt. Jag hoppas att jag kan avancera ytterligare placeringar och även slåss om pallplatser i någon eller några av de tävlingar som återstår i EM, avslutar Johan.
I veckan så kommer Johan att campa och träna i Ungern som förberedelse för nästa helgs tävling i Slovakien.
Med vänlig hälsning Johan Carlsson Racing