Så ser hojen ut efter en tävling på Gotland

Att organisationen kring Gotland Grand National skulle förstöra slutklämmen av en rolig tävling var synd och inget man räknade med innan. Läs mer om det resultatstrul som pågår i klass 4 HÄR och kom gärna med en kommentar. Nu var det inte bara det som skedde kring GGN utan även en hel del innan och under loppet, jag tänkte här sammanställa de bloggar jag skrev kring tävlingen. Jag ställde upp i min andra start i GGN, den första var förra året och jag körde även i år i klass 4, nu med startnummer 2291. Vi tar bloggarna i ordning från den första som skrevs på tisdag 28 oktober, veckan innan tävling.


Tisdag 28 oktober, Uppladdning inför GGN 1b
Nu är det tokladdning inför Gotland Grand National, vetskapen att
jag tog sopslut under Ränneslättsloppet har gjort att jag satsar lite
hårdare inför GGN. Kom precis hem från ett stenhårt pass med instruktör
på Nautilus för att tömma kroppen och eventuellt världens största
pastaladdning stor på spisen och ska snart förtäras.

Uppladdningen gjorde susen i årImorgon ska jag förbi min bästamange massör på kiropraktor.se
för att hämta upp lite slowcarbs2 från Fairing, ytterligare något att
trycka i sig på dagarna för att bygga upp depåerna i kroppen och även
något jag funderar på att ha i camelbacken under loppet.

Har även varit på A-däck
idag och hämtat upp ett par nya svålar till hojen, Michelin S12 i bak
och M12 i fram, så grymt nöjd med mina Michelin däck så det kan inte gå
fel. För övrigt grymt nöjd med A-däck också, tack för hjälpen.

Uppladdning
1a får nog sägas vara måndagens meckande i garaget, filterbyte,
kontroll att allt sitter fast, glasögonpreppning, tvätt av kläder…

Onsdag 29 oktober, Blir det skitigt?
Enligt rykten så står det 60cm vatten i hästskon på Gotland, för er
som inte vet en av publikplatserna där det alltid är riktigt smetigt
och står mängder med vatten. Förra året tog jag mig igenom utan problem
på samtliga varv, men ett litet misstag så ligger man begravd
tillsammans med hojen under vatten.

Skitig rakt in i själen, från GGN -07Idag har det blivit två
portioner gröt, rejält med pasta och några liter kolhydrat dryck från
Fairing. Känns en så länge bra, får väl se om magen ger upp imorgon.

Har
även varit i garaget och slängt på nya bromsbelägg i fram och fixat med
lite glasögon. Det är inte helt gratis att köra GGN, bara kostnaden för
att få till två perfekta glasögon med roll off, tear off m.m. sticker
iväg. Imorgon ska jag köpa på mig ytterligare något pack med laminerade
tear off, måste nog vara det SCOTT har bäst avans på i hela sortimentet.

 Förra året blev jag 52:a i min första GGN start, var väl kanske inte så
dåligt men inte heller så bra som man vill. Jag tycker det är svårt
första gången på de här stora tävlingarna, mycket att tänka på runt
omkring med start, depåstopp m.m. Nedan följer två bilder från efter
målgången, fantastiskt hur man kan bli så skitig rakt igenom kläderna.

Torsdag 30 oktober, Taggad!!
Nu börjar det kännas bra, är riktigt taggad. Imorgon vid halv tio är
det avfärd mot färjan som går 12.30 mot Gotland. Sen blir det anmälan
och besiktning ute vid banan när vi kommer fram och lite pyssel med det
sista i stugan. Har i och för sig bra koll på grejerna nu, hojen i
topptrim, glasögon klara, väska packad, men något måste man pyssla med
kvällen innan.

 Magen klarade sig fint idag med alla nya
kolhydrater, men det som kommer in ska också ut, har sprungit på muggen
bra många gånger under dagen.

Kommer troligen gå att följa tävling på ggn.se, både via tävlingsblogg och webbradio.

Inga lyxrum i år, men jag sov som en stockFredag 31 oktober, På plats
Nu sitter jag i vår stuga, som inte blev någon stuga i år, istället
ett vandrarhem modell mindre lyxigt. Vi har klämt in oss fyra stycken i
varje rum och ingen har med sig sängkläder för det behövde vi inte i
den ursprungliga stugan. Jaja vi ska väl mest gå och lägga oss och
sova, så det ska nog gå bra.

I övrigt så var vi ut till banan och
anmälde oss och besiktade hojar och det flöt på utan problem. Det var
minst sagt svinkallt, 4 grader, regn och blåst. Vi har inte sätt så
mycket av banan då det var mörkt när vi kom fram, men enligt exempelvis
Anders Eriksson så är det extremt mycket vatten på banan. Har även fått
rapport av en lokal förmåga som brukar vara med och arrangera, han har
aldrig sätt ett så blött spår tidigare.

Lika för alla brukar det låta, så det är väl bara att ta starten och hålla ur imorgon 🙂

Söndag 2 november, Bra körning på GGN
Då var det avklarat, årets upplaga av Gotland Grand National. Det
var utlovat från flera håll att det skulle bli den värsta, blötaste och
skitigaste tävlingen någonsin och det gick inte annat än hålla med om
att så skulle det nog bli.

 Lyckligt förvånad konstaterar jag själv att det blev en riktigt fin
tävling, i mina ögon bättre än min enda tidigare start från förra året.
Visst stod det mycket vatten på några ställen, men det var bara att
hissa upp fötterna och vrida på rullen så var man igenom, om än rejält
duschad.

Förberedd som aldrig förr inför starten skulle jag inte
bli lurad som förra året, utan nu skulle jag vara med i toppen direkt.
Det sket sig duktigt kan man säga, jag stod med glasögonen i handen när
starten gick och återigen var det hundratalet förare före i spåret. 
Ett bra första halv varv utan misstag gjorde dock att jag var med uppe
i toppen, sen kom två av dagens egentligen riktigt misstag på rad,
körde stopp i breda stenbacken efter varvning och tippade omkull i ett
lerhål. Efter det flöt tävlingen på fint för mig, tippade omkull
ytterligare någon gång, men med hojen igång så det var ingen fara.

Fick
som vanligt ett fantastiskt depåstopp, stooooort tack till Rosander,
Petta och Totte för den superba servicen. Att komma ut med lättad
hjälm, nya handskar och glasögon, avtorkade handtag och sadel är den
största njutningen på hela GGN. Som en helt ny människa far man fram
som värsta Lappen Nilsson tills man ett halv varv senare är lika skitig
igen, hjälmen väger bly och blicken rakt ner i framskärmen.

Tack till Monster Energy för det fina transportfordonet. Värsta sportdiesel skutanNär
jag gick imål hade jag i ärlighetens namn ingen som helst koll på
vilken plats jag låg på eller för den delen hur många varv jag hade
kört. Känslan när jag kom till depån var att något var fel och att jag
bara kört fyra varv. Jag hade då endast varit ute i strax över tre
timmar och kände mig oförskämt fräsch i kroppen. Mitt
uppladdningsupplägg med gröt, pasta och Slow Carbs 2 från Fairing
verkade ha gjort susen, mycket stor skillnad mot känslan under och
efter Ränneslättsloppet. Noterade också en bakhjulspunktering efter
målgång, har ingen aning om när jag fick det, sladdar ju en del på
kalkstenen även utan punktering.

Nu till det konstiga och även
kanske lite tråkiga. När jag fick reda på mitt resultat visade det sig
att jag kommit på en 2:a plats efter min klubbkamrat Lars Lindell som
mycket starkt körde in på en 1:a plats. Tyvärr visade det sig när vi
kom tillprisutdelningen att det smygit sig in en förare på första
platsen och jag var raskt nedflyttad till en 3:e plats. Inte så illa
med en 3:e plats, men en 2:a är ju såklart bättre. Det känns inte som
att det riktigt rätt till vad det gäller denna förändrade
resultatlista, läs mer om detta i en enskild blogg som kommer inom kort.

 Stort tack som vanligt till min kära mamma som själv åkte över till
Gotland för att supporta, jättekul att du var med på prisutdelningen
också. Stort tack igen till den perfekta depåpersonalen Rosander, Petta
och Totte. Tack till Monster Energy för lånet av den schyssta skutan.
Tack ti ll A-däck för Michelin svålarna.

Söndag 2 november, Resultatstrul från GGN klass 4
Läs och kommentera gärna i enskild blogg, som ni hittar HÄR

/Tomas Persson #2291 

 

 

 

Scroll to Top