Mackan gjorde dagens coolaste vinklingar

Som vi tidigare skrivit var Mackan i helgen hemma i Sverige och körde SM deltävling istället för VM i Belgien. Jag fick tag på Mackan efter ett hårt löppass på förmiddagen och erbjöd mig därför att fylla på med energi via en bjud lunch. Som en del kanske förstår är jag ett fan av Mackan och vill såklart veta vad som är på gång, vi reder ut några frågor här och nu.


Hur känns det två dagar efter SM i Västerås, är du nöjd eller hade du förväntat dig mer?

Jag är jättenöjd och tycker jag fick ut precis det jag ville av tävlingen. Jag körde för att det var en deltävling nära där jag bor och tog det som bra träning. Banan var jättefin, så det blev rolig och tajt racing i båda heaten.


Du var inte långt efter vinnaren Wing i något heat, men känns det trots allt inte lite snopet att inte komma hem och vinna?

Jag känner mig inte i riktigt bra form för tillfället och valde därför SM framför VM i Belgien. Jag har inte kört mot dessa killar tidigare i år och det fanns ingen anledning att tro att jag bara skulle komma hem och köra ifrån dem. Som jag sa åkte jag dit för att ta det som bra träning och det var det också.

Västerås SM
Du körde standard hoj i Västerås och  kanske är det bara jag som hakat upp mig, men hur stor skillnad är det egentligen att åka standardhoj jämfört med ex. din VM hoj?

Jag tycker personligen att det är stor skillnad, min VM hoj har mer kraft och motor karaktären är grundligt testad och inställd för mig. Som exempel hade vi 16 st olika avgassystem med oss ner till försäsongen i Spanien för utvärdering och alla förare i teamet kör nu med olika. Min VM hoj är lite slöare direkt från botten, men har sedan mycket mer kraft i mitten och på toppen. Sen har VM hojen så mycket annat som inte är standard, vi kör på slanglösa däck, som gör att det ofjädrade vikten blir 1,5 kg mindre, annan CDI box, andra fälgar, preppad fjädring m.m.


Du bor inte längre i England tillsammans med teamet, utan är hemma i Sverige mellan tävlingarna?

Jag tycker det känns mycket bättre att vara hemma i Sverige för tillfället, här kan jag vara nära min familj. Som det känns nu när formen inte riktigt finns, känns det bättre att vara på hemmaplan och ladda.


Vad är din egen analys av vad som inte riktigt fungerar, vad är det som krävs för att kvala in i VM?

Jag måste prestera på absolut topp, allting måste stämma. Det är tråkigt när man inte presterar så bra som man kan, speciellt när jag känner att jag hela tiden utvecklar mig och blir snabbare. Det har även varit en del strul vid sidan av banan med en sponsor som svikit sina löften och inte hållit vad de lovat, vilket stjäl koncentration och förstör motivationen.

Det har fungerat desto bättre i brittiska mästerskapet, där har du en 4:e plats som bästa resultat?
Det har varken gått sämre eller bättre i brittiska än i VM tycker jag.
Det är hög klass på startfältet i brittiska, men det är helt enkelt så
mycket hårdare konkurrens i VM. Jag har brutit lite för många heat i
brittiska både på grund av materialfel och egna misstag, men jag hoppas
på bra resultat i de två som återstår.


Hur upplever du stödet eller icke stödet från svensk media och folket i allmänhet?

Skillnaden mellan fiasko och succé är hårfin, de flesta visar sitt intresse när det går bra. Jag har sagt tidigare att jag inte bryr mig så mycket om svensk motorsport media och de har inte gjort några större ansträngningar att nå mig. Jag är inte heller en person som gillar att stå i centrum och prata om mig själv, utan håller mig gärna lite i bakgrunden.

Hur fungerar jobbet med ditt team i England, på vilket sätt har du support från dem?
Teamet samarbetar väldigt bra och är mycket sympatiska, allt fungerar precis som jag vill att det ska göra. Vad det gäller materialet har teamet en heltidsanställd motortrimmare som under hela säsongen jobbar med att förbättra våra hojar.

Brittiska mästerskapet på Donington ParkHur ser framtiden ut för dig, brittiska, VM, SM?
Som det känns nu blir det inga fler VM deltävlingar, formen finns inte och jag vet vad som krävs för att vara med. Känner jag att det lossnar har jag möjlighet att genom mitt team köra fler VM deltävlingar. Det är två stycken deltävlingar kvar i brittiska mästerskapet och dessa kommer jag garanterat att köra och satsa för att göra en så bra avslutning som möjligt där. Vad det gäller SM så var anledningen att jag körde deltävlingen i Västerås just för att det var en deltävling så nära där jag bor.

Har du funderat något på vad du gör nästa säsong, finns det möjlighet att köra mer VM? Har du haft kontakt med något svenskt team?
Möjlighet att köra VM kan det alltid finnas, men jag har inte funderat något på det ännu. Jag kommer att köra klart den här säsongen och sedan får vi se vad som händer. Jag har inte heller varit i kontakt med något svensk team, det är två deltävlingar kvar i SM och inte mycket händer med teamen innan dessa är över.


Läs tidigare intervju med Mackan här 


marcusnorlen.com 

/Tomas, mxstar crew 

Scroll to Top