Search
Close this search box.

Johan Carlsson rapporterar från Italienska mästerskapet

I helgen fortsatte Johan på det inslagna spåret, nämligen att prestera
riktigt bra i det tuffa internationella italienska mästerskapet. Den här gången
gästade serien Ponte a Egola för den tredje deltävlingen. Nu var Johan ganska
kurant från sin handskada, och genast så visade han att resultaten i
öppningsronden absolut inte var någon tillfällighet.
– Körningen har gått riktigt bra hela dagen, men tyvärr så
bommade jag starterna på det ena eller andra sättet vilket gjorde att det blev
jobbiga heat, säger Johan.


Ponte a Egola är en Johans absoluta favoritbanor, men den här gången så
hade vädret gjort den väldigt speciell. Banan var harvad sedan flera veckor
tillbaka, vilket gjorde att all nederbörd som fallit den senaste tiden inte
hade runnit av. Som ett resultat så var det tre decimeter mjukt massa ovanpå en
hård botten.

– Det har varit kanonväder i flera dagar, men banan var rejält
blöt ändå. Vattnet rinner inte undan alls, och därför blev det snabbt djupa
spår i allt det mjuka även på rakorna. Det var svårkört men om man hade tungan
rätt i munnen så gick det att hoppa nästan alla hopp som tänkt. Det var kul men
utmanande kan man sammanfatta det.

Flera tusen åskådare fanns på plats och såg stora delar av toppen i
MX1-VM kämpa om poäng och självförtroende inför starten på VM. Suzukis
fabriksteam fanns på plats liksom Yamaha, Honda och Aprilia för att nämna
några. Det var stora differenser i tidskvalet där Johan slutade tia i sin
kvalgrupp, men han var ändå vid gott mod.

– Jag satte ett hyfsat varv för att vara säker på avancemang, men
jag åkte i helt fel spår inledningsvis. Jag följde de djupa spåren men de
snabbaste forcerade bara rakt genom sörjan där de kunde hålla fullt, och det
gick mycket snabbare. Jag sänkte min tid sex sekunder när jag bytte spår, så
det fanns en hel del utrymme för förbättring som ni säkert förstår, förklarar
Johan.

I det första heatet gjorde Johan ett bra utsläpp, men all chans till en
bra placering försvann i starkurvan. – Jag blev utträngd av Tanel Leok som i sin tur blev trängd av
någon annan. Jag hamnade ute i sörjan som skvätts ut utanför spåren och det var
knappt framkomligt. Jag låg på ettans växel för att ta mig upp för backen och
varvade som 35: a tror jag. Sedan gick hela heatet riktigt bra. Jag kände mig
stark och passerade massor av förare varav en del betydligt mer kända än jag.
Jag kom ända upp till 13: e plats och kände mig stark hela heatet, säger Johan.( Johan slutade 12: a enligt resultatlistan)

Det andra heatet inleddes precis som det första, med en kaotisk
starkurva. Nu fick Johan dessutom vatten innanför sina Tearoff och tvingades
inleda uppkörningen med händerna som vindrutetorkare.

– I början var det svårt när jag kom ikapp förare, och jag föll
på det andra varvet som ett resultat av att jag höll på med glasögonen. När jag
kom upp så kom jag ikapp förare med fart, och då kunde jag passera ganska så
snabbt och enkelt. Jag kände mig inte fullt så stark som i heat ett, men jag
måste ha haft mer krafter än många konkurrenter för jag tog många de sista tio
minuterna. Det är rejält mycket jobbigare att köra MX1-cykel, men det fungerar
över förväntan faktiskt, sammanfattar Johan sin 16: e plats.

Efter tre deltävlingar ligger Johan på 20: e plats totalt, men då han
bara klarat att genomföra två av tävlingarna på grund av handskadan så är
resultatet riktigt bra. Johans hand blir allt bättre och bättre, och det som
smärtar mest just nu är leden till lillfingret som inte vill bli bra. Dock så
stör det inte hans körning alltför mycket.

Johans vecka har annars varit ganska så tung. Att hela tiden köra och
sköta allt mekande tar på energin, och då det regnat så mycket också så blir
det sena kvällar i garaget för att ha hojen klar för nästa dags träning. I
veckan så kommer Johan att träna någonstans där vädret tillåter det, och nästa
helg är det tävling igen.

Texxt: Barath media
Länk: johancarlsson.com

/Tomas, mxstar crew

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

senaste artiklar
Twitter
Login
Scroll to Top