Drygt sju veckor har gått sedan Tranåskillen Rickard Sandberg tog den
största resväskan han kunde hitta, och flyttade till Belgien för att
bli en bättre motocrossförare. Vistelsen i Balen, nära den beryktade
banan Lommel, innehåller ytterst lite glamour men desto mer träning.
Konceptet verkar vara framgångsrikt då Rickard för cirka tre veckor
sedan genomförde ett fysiktest och fick ett resultat som slog alla
tidigare vid samma tidpunkt på året.
– Mina fina värden på fystestet
beror mer på att jag för en gångs skull kan träna utan att vara skadad
eller nyligen varit opererad, men de fina möjligheterna till både
körning och annan träning här i Belgien spelar givetvis också roll,
berättar Rickard.

Vädret i Belgien har varit av blandad kompott,
men generellt alltid lite bättre än i Sverige. Vissa veckor är det
fortfarande 10 grader och solsken, men givetvis förekommer dagar med
regn och det har även varit fruset ibland.
– Det är bara en dag som
banan varit frusen här i Lommel, men då finns det en banan i Frankrike
som aldrig fryser. Den heter Dunkerque och ligger två timmar från Balen
och precis vid havet. Det är den sandigaste bana jag kört på och ett
populärt tillhåll på vintern. Ett varv tar nästan 4 minuter och det är
fruktansvärt gropigt och jobbigt. Ibland är det uppemot 200 förare där
så det blir många omkörningar, förklarar Rickard.

Rickards
schema innehåller förutom massor av crosskörning även löpning, simning,
gymbesök och mountainbike. Utöver att följa ett tufft träningsschema så
har Rickard ett matprogram han följer till punkt och pricka. Man kan
lite skämtsamt säga att Rickards liv just nu påminner om karaktären
Herr Skalman i berättelserna om Bamse, han som hade en "mat och
sovklocka" som styrde alla rutiner. I den mån det blir tid över för
fritid så är Rickard glad att han har sin gamla barndomsvän Mattias med
sig. Rickard saknar nämligen tv-kanaler i lägenheten, men ett tv-spel
finns i alla fall. En granne till Rickard som heter Bo och arbetar i
Suzukis fabriksteam är den naturliga samlingspunkten på kvällarna. Han
är dansk och mycket trevlig och har dessutom kanaler på sin tv. På
banorna är Rickard annars aldrig ensam, det finns alltid snabba förare
att mäta sig med på Lommel i form av såväl Estländare som belgiska
förare. Utan att Rickard vill gå in på detaljer så säger han att farten
känns riktigt bra.

I slutet på november gick Rickards kontrakt
med Kawasaki ut, och Kawasaki 450: n har sedan dess fått vila till
förmån för en Honda CRF250 som är den cykel Rickard ska tävla på 2009.
Än så länge är den helt standard i såväl motor som fjädring, men
Rickard är ändå imponerad över den.
– Den går riktigt fint redan ur
kartongen, men självklart ska den fixas till en hel del. Jag kommer att
vara i Sverige från den 19 december till den 2 januari då jag sticker
till Belgien igen. Men redan två dagar senare ska jag åka till England
för en veckas fjädringstester med teamet. Han som hjälper oss med detta
gör även såväl fjädring som motorer åt CAS Honda, så jag räknar med att
det kommer bli riktigt bra. Mike Brown vann MX2-klassen i Brittiska
mästerskapet 2007 på en cykel som han hade gjort i ordning så det
saknas nog ingenting. Det första racet blir den 22 februari, och jag
kommer inte komma till Sverige igen förrän i början av april, säger
Rickard.

Givetvis vill Rickard ta tillfället i akt och tacka
alla som hjälpt honom under året, inte minst Kawasaki som han haft ett
så fint samarbete med i flera år. Rickard ser redan fram emot säsongen
2009, och nu är han är helt kurant så tror han att det kommer bli ännu
roligare och gå ännu bättre utan en rygg som krånglar. Rickard beklagar
samtidigt att det inte varit så mycket uppdateringar den senaste tiden.
Förklaringen är att det egentligen inte hänt särskilt mycket, samt att
han väntar på en ny hemsida som ska släppas i mitten på januari.
Avslutningsvis vill vi ge alla besöka som själva kör ett hett
julklappstips. Det finns nämligen två stycken modifierade KX250f kvar,
nämligen de cyklar Rickard skulle ha kört SM på. Båda är i ett mycket
fint skick och kapabla till väldigt mycket på en crossbana.

God Jul & Gott Nytt År från Rickard Sandberg Racing

/rickardsandberg.se

Scroll to Top