Det har tisslats och tasslats en hel del, och rykten har gjort gällande både det ena och andra angående Tranåskillen Rickard Sandbergs planer för 2009. Nu har alla namnteckningar torkat, och Rickard själv kan äntligen berätta vad som gäller. Det blir minst sagt stora förändringar med mycket tid utomlands, ett nytt motorcykelmärke och styrning i ett engelskt team.
– Jag har fått chansen till ett otroligt bra kontrakt med ett team som heter Twisted 7 Honda. Jag är redan otroligt laddad och längtar verkligen till 2009, säger Rickard.
Rickard kommer 2009 att tävla för Twisted 7 Honda i såväl Brittiska mästerskapet som deras U21 serie som motsvarar vårat JSM. Rickard kommer att tävla i MX2-klassen, och i Brittiska får han vänja sig vid att möta mängder av VM-förare varje helg på banor betydligt mer utmanande än de i Sverige. Deras U21 serie kör han mest därför att andra förare i teamet tävlar i andra klasser som går samtidigt.
– Jag har fått chansen att utvecklas på ett sätt som såväl förare som person som jag inte kan göra i Sverige. Utan att gå in på detaljer så kommer kontraktet låta mig koncentrera mig på att bli en bättre förare och inte så mycket mer, och för mig är det nästan som en dröm som besannas.
Sedan operationen av den skadade ryggen har det annars varit sparsamt med aktiviteter, med undantag på slutet då träningen och även åkningen åter kommit igång. I skrivande stund är ryggen mycket bättre än innan ingreppet och Rickard känner sig nästan som en ny människa.
– Skadan inträffade redan 2005 har jag förstått nu efteråt. Jag föll bakom ett hopp i Belgien och blev påhoppad i ryggen, och alltsedan dess har jag haft mer eller mindre ont. Varje morgon som jag nu vaknar utan smärtor är helt underbart, och det känns nästan overkligt. Har man haft ont länge så glömmer man av hur det är att inte ha ont, och jag håller nog fortfarande på och lär mig hur skönt det är att vara smärtfri. Jag har en bra bit kvar till toppformen fysiskt sett, men jag är mer inspirerad än på länge och det är verkligen kul att träna både kondition och sjukgymnastik, berättar Rickard.
Att det är en bit kvar till normal fysisk kapacitet visade sig bland annat i helgen, då Rickard ställde upp i Ränneslättsloppet. Detta är en tävling där Rickard vunnit såväl 80cc-klassen som MX2-U, och han har till och med kommit femma i 80-klassen på en moped. Denna helg kom han till start på sin Kawasaki 450, vilket blev ett kraftprov skulle det visa sig.
– Jag körde mest för skojs skull och som träning, och träning fick jag i alla fall då det var fruktansvärt jobbigt. Jag vurpade fyra gånger, bromsade stopp typ åtta gånger och körde slutligen fast och då var krafterna slut och jag gav upp, skrattar Rickard.
I början på november lämnar Rickard Sverige för att flytta till Balen i Belgien, och därmed kunna få bättre träning. Han kommer att stanna här fram till jul, och efter helgerna ska han åter dit för att vara kvar ända till april. Den 22 februari kör han sin första tävling i England. Var han kommer att bo under tävlingssäsongen är ännu inte bestämt, det kan bli antingen England, Belgien eller Sverige.
– Bor jag i Belgien eller Sverige så ska jag flyga till tävlingarna i England, det är inte bestämt var jag ska ha min bas ännu, säger Rickard.
Rickard har givetvis dubbla känslor inför att lämna såväl Sverige som Kawasaki som han kört sedan 2005. Han har trivts mycket bra under dessa år, och vill rikta ett stort tack till alla som varit inblandade i samarbetet. Han har alltid varit nöjd med cyklarna, och anledningen till att han byter är med andra ord inget missnöje utan en strävan att nå nästa steg i karriären. Med anledningen av att Rickard byter färg så finns det massor av Kawasakidelar till försäljning. Det finns också både en KX250f samt en 450f kvar ifall man är snabb på telefonen. Båda är i ett mycket bra skick.