tomas markus ulricehamn

Det är extremt ledsamt att behöva konstatera att det inte blir några TV sändningar från Motocross SM 2015. En enormt stor förlust för förare, fansen och sporten i stort. Jag hoppas verkligen att det jobb som Shortcut Media bygg upp under de senaste årens sändningar 2012-2014 inte kommer att vara bortkastat. Målsättningen från Shortcut Media är att vara tillbaka 2016 och deras fortsatta vilja och engagemang är ett av få positiva delar i det här.

Jag har varit inblandad i produktionen på olika nivåer enda sedan 2012. Från början som bollplank för att jag är involverad och kunnig inom sporten. Fram till nu sista säsongen som kommentator för livsändningarna på mxlive.se. Jag har varit med och sett vilket enormt jobb det är att driva runt en produktion i den här storleken och framförallt nu senaste säsongen med livesändningar. Jag har insett att det fungerar inte med 4 st GoPro kameror och en 4G koppling(jag lovar det gör verkligen inte det). Att ordna professionella sändningar kräver fiberkablar, strömkablar, sändningsbuss, satellituppkopplingar, producent……Framförallt kräver det en massa grymma personer som lägger sin tid, kunskap och kärlek i produktionen. Det finns många att tacka för det enorma jobb som gjorts. Utan Magnus Markenfelt från Svemos motocrossektion hade det nog aldrig startat något projekt från början. Hela gänget på Shortcut Media, fantastiska personer med producent Oskar Arrenius i spetsen. Programledarduon Nina Nordling och Björn Bergman. Samarbetspartners, tittare, förbund, klubbar, TV-kanaler, Monoscopio, förare….

Jag hoppas alla tänker till nu, vill vi verkligen var utan TV sändningar från SM i motocross?

Arrangörsklubbarna har varit med och hjälpt till ekonomiskt de här första åren, men har det faktiskt inte varit värt det? Är det verkligen värt att nu istället vissa(med betoning på vissa) klubbar slår helt om och med gnäll och extrem tröghet hjälper till att sänka dessa sändningar? En fortsatt proffsig produktion från SM i motocross lyfter sporten, lyfter förarna, lockar nya ungdomar, ökar publiktillströmning till tävlingar….. Det har kostat arrangörsklubbarna ca 30 000:- /säsong att stödja detta och att hitta ett bättre sätt att få reklam och nå ut så här stort kan inte vara lätt. Att kunna vara med och bidra på det här sättet måste absolut vara värt det i en SM arrangörs budget. 

Alla förare jag pratat med under de senaste säsongerna har varit väldigt positiva till sändningarna och jag hoppas verkligen några lyckats utnyttja det till att ordna egna sponsorer, nya fans m.m. Ta en stund och skicka ett uppmuntrande ord till Shortcut Media, förbundet, berätta för er klubb att det här är viktigt för er, kommentera, dela, gilla. Dela med er av era tankar kring sändningarna, Ris och Ros.

Låt oss alla hjälpas åt att sprida vad vi tycker om det här, kommentera på alla ställen ni kan, gilla, kontakta er klubb och säg att SM sändningarna behövs, kontakta Svemo och berätta att det behövs, kontakta Shortcut Media med Ris och Ros och tankar om sändningarna.

Öppet brev från Shortcut Medias VD Anders Brinck

Hej alla,

Hoppas att allt är bra med er!

Vi ville passa på att skriva några rader om SM i Motocross för säsongen 2015. Som en del av er vet har vi haft förmånen att få arbeta med att TV-sända SM i Motocross under åren 2012-2014. Första året sändes sporten på nischade Viasat Motor och därefter till bredare TV4 Sport (samt TV4 Play, YouTube och www.mxlive.se). Senaste året lyckades vi även få till en livesändning av varje finalsöndag, till stor del tack vare SVEMO:s och klubbarnas engagemang och stöd. Det har varit en fantastisk resa och vi har fått mycket positiv feedback både från förbundet, förare, klubbar, sponsorer och – sist men självklart inte minst – våra underbara tittare. Till och med de sändande TV-kanalerna har sänt mycket positiva och ibland förbluffande uttalanden om hur en sport så snabbt tagit sig från mediaskugga till TV:s finrum.

Vi är väldigt stolta och glada för den härliga resa som vi fått vara med på med att bygga upp motocrossen i svensk media. Idén kläcktes ursprungligen av bla min kollega Oskar Arrenius och Magnus arkenfelt redan 2008. Sedan dess har vi byggt upp den till vad som idag blivit en TV-sport, frontad av våra begåvade och engagerade programledare Nina Nordling och Björn Bergman. Även för år 2015 har i kämpat för att fortsätta sprida och förbättra sporten i TV- rutan och på webben.

För 2015 är det dessvärre så att vi redan nu kan säga att vi inte kommer att räcka hela vägen fram och det kommer därmed inte att bli någon TV-produktion alls kring SM från vår sida 2015. Ekonomin gårhelt enkelt inte ihop. Vi tycker självklart att det är väldigt tråkigt, men ser framåt och hoppas att vi har större möjlighet för en sändning 2016. Det är ingen enskild faktor som stjälpt rojektet, utan det är flera olika orsaker som gjort att det inte varit möjligt att få ihop finansieringen:

– Sporten är inte tillräckligt stark medialt för att en TV-kanal ska betala för att få sända den
– SM-arrangörsklubbarna har efter omröstning kommit fram till att de inte prioriterar att stötta en TV-sändning ekonomiskt
– Det finns inga övergripande sponsorer till förbundet som haft möjlighet att sponsra en sändning
– Tittningen på förra årets betallösning på livesändning drog för få tittare för att finansiera en livesändning
– Många sponsorer har investerat större sponsorbelopp tack vare TV-sändningen, men detta har dessvärre inte kommit själva sändningen till del

Vi har jobbat på många parallella fronter för att få ihop det, men när det i början av året blev klart att även stödet från SM-arrangörsklubbarna svek så försvann det sista hoppet för oss att få ihop n produktionsbudget. Kort sagt har hålet i produktionens budget växt snarare än krympt sen 2014. Det har nu blivit så stort att vi på Shortcut Media inte längre har råd att täcka det med egna medel, ilket vi gjort de tidigare tre åren. TV-produktionen under 2012-14 har gått back med ca 250 000kr plus moms (ca 80 000kr/år) trots många i stort sett ideella insatser, så det är alltså inte ett vinstprojekt det rör sig om, tvärtom. Det är dock kapital vi med glädje investerat i hopp om att få ut sporten ytterligare i svensk media.

Vi hoppas trots avsaknaden av TV-sändning under 2015 att ni får en riktigt bra MX-säsong och att vi får möjlighet att arbeta tillsammans för att få ut denna fantastiska sport på TV och i andra medier nart igen. Tills dess kommer alla motormagasin och övriga sändningar självklart att finnas gratis på vår YouTube-kanal.

Allt gott och lycka till i årets tävlingar!

Med vänlig hälsning,

Anders Brinck
CEO
Shortcut Media AB
Linnégatan 78
115 23 Stockholm
+46(0)76-949 66 99
anders.brinck@shortcutmedia.se
cid:F7130A2A-85DF-497C-9B40-D3E119B54157
www.shortcutmedia.se

 

Scroll to Top