Det gäller att öva in rätt körställning när man kör supercross

Dax for andra deltävlingen i AMA/FIM Monster Energy Supercross i Phoenix Chase Field Stadium.

Nu har det gått en vecka sen Rasmus första supercrosstävling, och det var många intryck och erfarenheter som samlades in därifran. Så nu i veckan jobba vi vidare från den planen och jag tycker det gått fram fortare än förväntat. Dock så fick vi lite bakslag då vi fick ett litet brake för sjukdom mitt i veckan.

Väl päå plats I Phoenix så var det inskrivning, techinspection (hoj, hjälm och tröja) och kl 11 trackwalk då får man 30 min på sig att gå banan så jag och Rasmus gick runt för att studera noga innan det var dax för träning. Så får man 8 min fri träning, och de som har detta som sitt yrke sätter de flesta kombinationer senast andra varvet så det är tempo direkt. Rasmus kör stabilt, både jag och flera amerikaner vi jobbar med tycker det ser riktigt bra ut med körningen nu. Man måste tänka på att detta är världens bästa som åker här och gör inget annat, och det ar en sport vi inte ens utövar i Sverige.

Så dax för första träningskvalet 10 min träning som klockas Rasmus va 13 i gruppen och inte så nöjd med körningen. Det såg bra ut så om körningen stämmer lite bättre så skulle det gå lite fortare.

Andra träningskvalet och 10 min igen, Nu hadde vi pratat om att testa hoppa lite annorlunda i en sektion, Rasmus gör de och det ser bättre ut och tiderna blir nu bättre. Nu återstår det bara att vänta in 3e gruppen och se om tiden räcker till. Man får räkna sin bästa tid från de båda träningarna. Det räckte inte riktigt idag, det var 0,4 sek från att komma med.

Körningen har lyfts från förra helgen och det märks framsteg. Nu ser det säkert ut så nu är det dax för att träna lite mer tempo. Men Rasmus har skött det helt perfekt då man måste få dessa racen i grunden först och bli bekväm med allt, Stressar man fram nått på supercross kan det kosta rejalt.

Måndag morgon kör vi vidare med träning och hoppas vara friska så vi får en ostörd vecka att jobba fram lite mer fart.

Rasmus Sjoberg / Niklas Månsson
Månsson racing/Enzo Sweden

Alpinestars, ARC, CV4, DC, Deft family, Enzo racing, FMF, HINSON, Light Speed, Mansson racing, Matrix conceptc, Oakley, QTM, Renthal, Troy Lee Designs, P&C Demontering, Rune och Petra.

Foto: Niklas Månsson

rasmussjoberg_usa_traning2

Scroll to Top