Jag och en av de federala poliserna på hotellet

Årets Six Days kördes i Mexico och en självklart person på plats var Magnus Eriksson för att tejpa, massera, justera och allmänt se till att förarna orkar med hela tävlingen. Har har ni Magnus egna rapport från tävlingen.

I år gick Six-Days i Morelia i Mexiko. En liten stad på 800000 invånare 2008 (enligt google). Efter 24 timmars resande med flyg och buss kom vid fram vid midnatt lokal tid tisdagen den 26:e Oktober. Det var bara att ställa sig i kö och hämta rumsnyckeln och sedan pressa sig ner mellan de mexikanska lakanen.

Morgonen bjöd på första överraskningen: bruna bönor och nachos till frukost! Det visade sig även att den federala polisen bodde samt hade någon form av sambandscentral på vårat hotell. Så ingången vaktades konstant av 2 k-pist försedda poliser.

Containern med all utrustning hade vi skickat en dryg månad i förväg. Nu väntade vi bara på hyrbilarna för att kunna åka upp och börja lasta ur den och förbereda allt uppe vid depån. Själva depån låg uppe vid ett gigantiskt köpcentrum 20 minuter rätt upp för berget, knappt så bilarna orkade upp. Mexikanarna runt omkring oss förberedde sig istället för allhelgona, som i Mexiko är den största högtiden. Överallt stod det skelettfigurer. Tom på köpcentret hade de tagit bort en fontän! Och istället ställt dit ett shoppande skelett.

Lagom till lunch kom nästa överraskning: Containern fast i tullen, kommer först i morgon på morgonen. Ingen fara på taket, grabbarna och tjejerna skall inte besikta förr än på fredagen. Dagen flöt på med turistande samt koll på de olika specialproven. På kvällen testades det mexikanska köket och fick 5av 5 däckjärn i betyg. Några av mekanikerna lyckades även dricka slut på en av barernas lager så den fick stänga i 2 dagar.

Torsdag morgon kommer överraskning nummer 3: Containern fortfarande inte på plats, nu börjar det bli lite stressigt. Chauffören lyckades tydligen köra fel ?!? Det fick bli mer turistande i staden samt en koll på crossbanan som skulle utgöra slutprovet. Dock var denna inte färdigbyggd utan det var en roadracing tävling på platsen istället samt ett litet zoo.

När så äntligen containern kommer blir det febril aktivitet. Tullarna har tagit all mat och det mesta i kosttillskottsväg, lite oljor, verktyg samt en del kläder fattas. Bland annat min short från en låst resväska. Syd och mellanamerika verkar ha en förkärlek till mina shorts, i Chile försvann det också ett par. Funderar starkt på att starta ett shortsmärke i den världsdelen…..Prio ett för oss som inte monterade hojjarna blev att handla mat.

Allt förlöpte lugnt och på lördagskvällen kunde vi vara med på invigningen. Det var helt sjukt mycket folk. Längs med hela gatan som nationerna paraderade stod det fullpackat med folk i långa led, tom på taken.

Söndagen blev lugn, alla laddade inför tävlingsveckan.

Måndag 1/11 startade tävlingen. Avfärd från hotellet 06.30 bara 2 grader plus. Den obligatoriska tejpningen av händer, skavsår och en och annan stukad fot och sedan är förarna iväg. Dagen innan hade jag en snabb kurs för SVEMO’s sjukgymnast om hur händer och knä tejpas för enduro. Under dagen passerade förarna en och annan service. Östras servicepersonal gjorde ett klanderfritt jobb som vanligt även om det ibland kunde bli väldigt mycket folk på samma ställe.

Racet förlöpte sedan på med väldigt bra resultat för de svenska. För min del innebar dagarna avfärd från hotell 06.30 för att tejpa ihop förarna, sedan återkomst ca 19 då arbetat med att få dom körbara till dagen efter började. Lagom till 22 var man klar med det. Skadeläget var lugnt med bara 2 brutna lillfingrar samt en uppskuren trampdyna + stortå.

Sista dagen blev tyvärr inställd pga lite oroligheter mellan polis och knarkliga. Så istället för att packa oss iväg till crossbanan blev det att packa containern och invänta 24 timmar resande för att komma hem till sverige. Härnäst väntar Kåsan i Gävle, lite annan temperatur att jobba i men förhoppningsvis inga inställda sträckor pga knarkkrig…

Bilder
1. Jag och en av de federala poliserna på hotellet
2 Fontänen var utbytt mot ett gigantiskt skelett
3 Hittade ett nytt husdjur på roadracingbanans zoo
4 Containerbilen kommer till depån
5 Virrvarvet när alla försökte hitta sina saker efter tullens omilda återpackande av containern
6 Lite mat handlades, köpcentrat var som ett IKEA i storlek
7 Jonas Karlssons pappa Anders var väldigt populär i Mexiko. Invigningen lockade mycket folk
8. Mycket folk på serviceplatsen

Text & Foto: Magnus Eriksson, kiropraktor.se

Fontänen var utbytt mot ett gigantiskt skelett
Fontänen var utbytt mot ett gigantiskt skelett
Hittade ett nytt husdjur på roadracingbanans zoo
Hittade ett nytt husdjur på roadracingbanans zoo
Containerbilen kommer till depån
Containerbilen kommer till depån
när alla försökte hitta sina saker efter tullens omilda återpackande av containern
när alla försökte hitta sina saker efter tullens omilda återpackande av containern
Lite mat handlades, köpcentrat var som ett IKEA i storlek
Lite mat handlades, köpcentrat var som ett IKEA i storlek
Jonas Karlssons pappa Anders var väldigt populär i Mexiko. Invigningen lockade mycket folk
Jonas Karlssons pappa Anders var väldigt populär i Mexiko. Invigningen lockade mycket folk
Mycket folk på serviceplatsen
Mycket folk på serviceplatsen
Scroll to Top