Nu börjar det närma sig, den 10 september körs återigen Duells Internationall Supercross & Freestyle på Ullevi i Göteborg och rapporter vilka förare som kommer och köra börjar ramla in.
Team Yamaha
“The Zulu Warrior” ser fram mot att köra och vinna för Yamaha på Ullevi!
GRANT LANGSTON, fabriksförare Yamaha, med ett imponerande CV.
Mästare 125cc MX GP, 125cc MX Outdoors, 450cc MX Outdoors, SX LItes East Coast, SX LItes West Coast. Någonstans här emellan hann han också bli amerikansk mästare i Supermoto.
Smeknamnet Zulu Warrior har han erövrat genom att vara född i Sydafrika och att han är en warrior och survivor. Inte ens cancer i ena ögat för något år sedan stoppade honom.
Han är en” people person”, lätt att umgås med. Han är bra på att uttrycka sig, en dröm för alla inom media. På banan däremot är han aggressiv, han nöter ut den som ligger före och helt plötsligt leder han. Han är en mästare på att hantera stress.
Han bor med fru och barn i Murrieta, Kalifornien.
Om att komma till Ullevi säjer Grant: Jag ser fram emot att köra supercross i Sverige då jag får tävla mot bra europeiska förare. Jag har kollat bandesignen och att vi ska köra upp på läktaren är riktigt coolt. Naturligtvis åker jag till Sverige för att vinna!
SHANE BESS, The Rebel, The Bad Boy.
Han har en massa amatörtitlar, f d fabriksförare som inte klarade av vad man I USA kallar The corporate way of racing. Han passar inte riktigt in, han går sina egna vägar. Men han är en otroligt talangfull förare, smidig på banan och så stylish på cykeln.
Som så många andra unga killar sattes han på motorcykeln som barn och fostrades av sina föräldrar att bli proffs. Resultatet blev en revolt mot allt och alla men köra motorcykel kan han.
Örjan Åberg, Teamchef Yamaha:
Att ha Langston I teamet känns otroligt bra. Vi ställer upp med märket Yamaha och är glada över att vi har en potentiell vinnare.
www.ullevi.se/supercross/press/pressinfo6.html
Team Honda
Liksom föregående år tar Honda Sverige emot en stor trupp inresta förare, med tonvikt på amerikaner.
CHRIS GOSSELAAR satt på motorcykeln i blöjor. Han reste runt med pappa Gosselaar, världsberömd mekaniker åt Carmichael, Reed, Dungey. Chris fick lära sig motorcykelåkning från grunden och är en mycket talangfull förare. Tyvärr har han råkat ut för skador som förvärrats genom att han envist insisterat på att ta sig tillbaka på banan för tidigt med tråkigt resultat. Uppväxt som han är med hårda och kompakta banor ser han fram emot att få köra på Ullevi som är en mjukare typ av bana med fler spårmöjligheter.
RYAN CLARK har som privatförare varit framgångsrik i en hel del år nu. Det spelar ingen om han sitter på en 450 eller en Lites cykel så ligger han med i topp 10. Han är killen som gör sitt allra bästa när han kommer till ställen som Ullevi. Han är den intelligenta och mångsidiga föraren som inte tappar huvudet ens i stridens hetta. När han slutar åka kommer han definitivt att vara kvar i branschen för han är en fullfjädrad affärsman som vet hur man tar hand sina sponsorer.
JACOB MARSACK gör sin tredje appearance på Ullevi. Förra året lyckades han, trots en otäck skada på ena armen, ta en tredje plats. Tyvärr råkade han ut för en svår crash i Tyskland innan SX-säsongen i USA började men nu är han tillbaka och ser fram emot Ullevi, en bana han verkligen gillar. Den här “tävlingsbulldoggen” kommer man säkert att kunna se på Avenyn efter tävlingen för han är en riktigt trevlig kille som gillar att träffa sina fans.
COLE SIEBLER, även han en Ullevi-veteran med en tredje plats -08. En privatförare som ändå lyckats hålla sig i topp 20 de senaste åren. Han är en ganska gänglig kille men tar igen det genom att vara en aggressiv förare på banan. Han misslyckades i starten förra året och revanschen hägrar.
Cole är också en av de där genomtrevliga killarna som ställer upp och hjälper Patrik, Tema Honda, med hans ungdomsläger på söndag förmiddag på Ullevi.
CHRIS BLOSE har haft en bra säsong. Hans första på stor cykel och han kommer säkert att förbättra sig ytterligare nästa år beroende på vilket team han hamnar i. Han är extremt vältränad vilket hjälper honom i körningen, han vurpar nästan aldrig. Däremot kan han förbättra sina starter något.
ALEX MARTIN är en av få som tävlar på en 250 på Ullevi. Med tanke på hans egen storlek, en väldigt liten kille, är det ett klokt val. Alex föddes, som man säjer, på en motorcykel eftersom hans pappa var fabriksförare. Familjen äger en MX-bana, Springcreek, som varje år hostar ett AMA event.
Alex är fortfarande under inlärning och framtiden är hans. Förra året var han i final på Ullevi och han kommer inte att skämma ut sig i år. Han är en mini-pitbull som inte släpper taget om den förare han har framför sig på banan.
MICHAEL WILLARD, även han på en 250. Framgångsrik inom både arenacross och supercross. Topp 15 i Lites. På Ullevi kan han mycket väl vara bland de 5 första och bli inte förvånade om han står på prispallen. Han är en riktig gun-fighter starter som roffat åt sig många holeshot. Han gör sällan bort sig på banan men när han gör det blir det i stor skala.
DANIEL BLAIR, den hårt arbetande motocrossföraren. Han kan tävla 7 dagar i veckan; MX, SX, you name it. Han älskar sporten och han försörjer sig på den. En riktig entusiast. Förra året misslyckades han på Ullevi så i år blir det åka av. En fjärde plats duger inte, det ska vara pallplats. Han visar ingen som helst barmhärtighet på banan, det problemet tar han efteråt i depån.
CASEY HINSON jobbar på att skaffa sig ett namn inom sporten och han har gått vägen via arenacross.
I år tog han steget till supercross. Han är en ung kille som lärt sig genom att träna med erfarna förare och ta till sig goda råd. Han har verkligen fina utsikter i den hårda supercossvärlden eftersom han är observant och en bra adept. Kanske har han fortfarande för mycket respekt för de etablerade proffsen på banan men det kan han snabbt växa ifrån.
Från Italien kommer STEFANO DAMI. En rutinerad förare med en 7:e plats i finalen förra året på Ullevi.
Från Frankrike kommer ADRIEN LOPES, känd från tidigare år. MIKAEL MUSQUIN däremot gör debut på Ullevi. En bekantskap vi ser fram emot.
Patrik Erlandsson, Teamchef Honda:
-Kul att det är september snart och dags för årets happening. Vi har ett jämnare startfält i år så det kommer att bli tight racing. Ett intressant amerikanskt gäng som kommer. Det är unga och hungriga killar som kommer att visa upp sig. Det är en chans för dem att synas. Vi har inte Andrew Short i år men vi har en oerhört jämn och stor Honda- trupp, inklusive de europeiska och svenska förarna. Det är inte alls självklart vilka som står på pallen i år.
www.ullevi.se/supercross/press/pressinfo5.html
Team Suzuki
Suzuki först ut med att presentera sina utländska förare inför Duells International Supercross & Freestyle på Ullevi den 10 sept.
RYAN MORAIS, en förare som haft förmånen att vara fabriksförare hela sin karriär. I år kom han tillbaka till Suzuki, Rockstar Canaday Team. Ryan har ett stort antal pallplatser och är mitt i en fin karriär. Han är en mycket respekterad Lites förare och kommer förmodligen att hänga kvar i toppen ett bra tag till. På banan är han den smidiga och pedantiska föraren. En riktig tävlingsmaskin.
TROY ADAMS, Team BTO Sports & Butler Brothers.
Trots sin storlek, “a real big guy”, är han en Lites förare. Kanske lite beroende på ekonomin. På Ullevi kommer han dock att köra en 450, något han ser fram emot. Han är en riktig sandspecialist och tycker om den typ av bana som byggs på Ullevi. Den är inte så hård och kompakt utan mer utmanande och passar han körstil. Trots sin storlek har han ett mjukt sätt att köra. Om han vurpar kan han utan några som helst problem böja tillbaka styret i rätt position. Just hans storlek kan ibland skrämma upp de andra tävlande på banan.
Från Italien är det premiär för ANGELO PELLEGRINI, italiensk mästare i Supercross 2009. 21 år gammal är han på väg ut i världen och nästa mål är att bo och tävla i USA.
Landsmannen DAVIDE DEGLI ESPOSTI är ett välbekant namn inom Supercross i Europa. Tredje gången gillt för honom på Ullevi.
FABIEN IZOIRD och CYRILLE COULON, två mycket duktiga och etablerade förare från Frankrike. Båda har med framgång gästspelat i den amerikanska supercrosserien i år. Med tanke på att det är världens hårdaste serie gjorde de ett bra jobb med att placera sig i finalerna.
Så här kommenterar Micke Björklund, Teamchef Suzuki:
-Som vanligt är Ullevi årets happening och hoppas att det blir en succé för både Suzuki och publiken.
Det här är ett bra gäng med duktiga förare som vi vet kommer att ligga med i toppen. Att ha Morais med i teamet gör att det känns både laddat och lovande.