Fantastiskt väder under lördagens kval såklart, eftersom jag då inte var på plats. Söndagen bjöd på lite regn på morgonen men sedan uppehåll, dock så blåste det genom både ben och märg emellanåt.
Börjar direkt med att damma av topp tre i samtliga klasser.
MX Girls
Heat 1: 1: Elin Mann 2: Sandra Adriansson 3: Frida Östlund
Heat 2: 1: Sandra Adriansson 2: Elin Mann 3: Sara Pettersson
Totalt: 1: Sandra Adriansson 2: Elin Mann 3: Frida Östlund
MX2
Heat 1: 1: Fredrik Norén 2: Calle Aspengren 3: Filip Bengtsson
Heat 2: 1: Fredrik Norén 2: Calle Aspengren 3: Filip Bengtsson
Totalt: 1: Fredrik Norén 2: Calle Aspengren 3: Filip Bengtsson
MX1
Heat 1: 1: Jonatan Dahlgren 2: Rickard Sandberg 3: Marcus Norlén
Heat 2: 1: Jonatan Dahlgren 2: Jonny Lindhe 3: Andreas Hultman
Totalt: 1: Jonatan Dahlgren 2: Rickard Sandberg 3: Jonny Lindhe
Samtliga resultat på www.mx-results.com
Grymt kul att se Elin Mann bli utmanad i MX Girls. I det första heatet var Sara Pettersson uppe och drog i början av heatet och hade fått en lite, liten lucka. Jag såg inte exakt vad som hände när hon crashade bort sig men det var en varvad förare som rullade ett hopp när Sara hoppade och sedan kom gulflaggan upp. Det andra heatet började med några riktigt intensiva varv där Sandra, Elin och Sara drog hårt. Sandra kontrollerade sedan heatet fram till sista varvet och tre kurvor kvar till mål då Elin gick om. En ledning som dock var kortvarig då Elin hamnade i ett ytterspår där det stod en förare som crashad och Sandra kunde ta tillbaka första platsen genom en inner. Eventuellt var det även så att Elin körde om Sandra under gulflagg, men ingen protest lämnades in.
Lilla MX2 klassen är helt fantastiskt att se på, de unga gardet kör med sån yankistyle att man får gåshud. De första varven i denna klass var helt klart finalernas stora behållning. De scrubar, vinklar och hänger på bakskärmen för att ta sig fram så fort som möjligt och framförallt för oss publik så coolt som möjligt.
I MX1 klassen försvann helgens varvtidsmässigt snabbaste förare Filip Thuresson under kvalet, återigen med trasig axel. Istället imponerade Jonatan Dahlgren med två toppstarter, stabil körning och med det två heatvinster. Jonny Lindhe körde även han fort och såg ut att kunna utmana i båda heaten, men i det första kroknande han markant och dalade till en 7:e plats. I det andra var han med enda in till mål men kunde aldrig ta sig förbi Dahlgren. SM ledaren Marcus Norlén körde stabilt in på en 3:e i det första heatet, men en katastrofalt dålig start utanför topp tjugo gjorde det tufft i det andra. Med snabbhet, styrka och erfarenhet av de eviga uppkörningarna tog han sig tillslut upp på en 7:e plats.
Notiser
Fredrik Karlsson bröt båda heaten i det första såg det ut som en bakhjulspunktering och i det andra kvittrade hans motor som att den hade tio fågelungar boendes i cylindern och varvet efter vek Fredrik in i depån. Enligt www.yellowmagic.se var det två mekanikermissar.
Robert Forsell som i år tagit sig tillbaka in i SM via wildcard från Sverigecupen körde bra i första heatet men crashade sedan och kom aldrig till start i det andra, enligt rykten något med axeln.
Robin Ember körde de sista fyra varven i första heatet utan ljuddämpare. De flesta väljer att lägga tusenlappar på nya trimsystem, men enligt min mening så körde Robin snabbare efter att han tappat röret. Nu kan man kanske även diskutera varför han inte blev diskad och jag vet inte säkert varför. Hörde någon om att har man kört en viss del av heatet så får man fortsätta, ex. 2/3 delar körda. Försökte läsa lite i reglerna men hittade bara något om att efter ett heat “kan” ljudmätnings genomföras och att man då kan få 1 minuts tillägg på totaltid. Någon som vet?
Marcus Norlén fick som vi berättade en mycket dålig start i det andra heatet. Inte rikitgt med av grinden och sedan blev det trångt, trångt, trångt mitt på startrakan. Att det sedan strulade med crashande förare och ytterligare tappade placeringar de första kurvorna gjorde inte saken bättre. Marcus sitter som vi vet inne med fysiken och slog till med sin bästa varvtid på det nästa sista varvet i det andra heatet, det är starkt.
Foto: Mikael Hylander, racingpics.se
{vimeo}11986659{/vimeo}
{vimeo}11997433{/vimeo}
{vimeo}{/vimeo}