Arlanda MC står värd för premiären i Stockholmscrossen

Nu på söndag 27 april är det premiär för Stockholmscrossen, som vanligt på Arlandabanan utanför Stockholm. Ove Ekengren som är en av de drivande i Stockholmscrossen räknar med minst lika många förare som tidigare år, förra året var det cirka 270 startande i de tre klasserna. Vi passade även på att ställa några ytterligare frågor till Ove.

Namn: Ove Ekengren
Info: Var med och startade Stockholmscrossen ihop med tre andra. Flyttat sedan in det inom Östras motocrosskommitté för att det inte skulle vara personberoende.

Hur känns det med stundande premiär för Stockholmscrossen på Arlandabanan 27 april?
Det känns fint, vi har kört premiären här ett antal gånger och klubben är väl förberedd och verkligen jobbar för detta. Osäkerheten är hur många som kommer, men det får man se som ett positivt problem. Vi har en teoretisk övre gräns på ca 360 startande, 80 st i C- klassen, 200 i B- klassen och 90 i A- klassen, förra året var det ca 270- 280 st startande. Vi kör Mälarfräsen dagen innan, vilket är ett nytt koncept, för att kunna samla resurserna på ett bättre sätt. Nu har vi möjligheten att kosta på oss FM sändningar i depån från speakern. Det blir en kraftansträngning med två tävlingar på en helg, men bäst utnyttjande av våra resurser.

Är det några nyheter inför årets serie?
Vi har känt oss tvingade att höja startavgiften till 300:- av två bärande skäl. De andra serierna tar så mycket pengar, ex. TV crossen och Generalcupen. Klubbarna får mer tillbaka och tjänar betydligt bättre, det som stärker klubbarna stärker verksamheten.

Ni har de senaste åren ökat ut med antalet tävlingar inför varje säsong och i år är det hela 11 deltävlingar. Vad beror detta på?
Det beror på att klubbarna vill så gärna arrangera tävlingar. Vi ordnade i år en tävlingsplanering inom Östra och snackade igenom tävlingar med klubbarna. Det blev ett jätteroligt och lyckat möte med alerta och närvarande klubbar som ville något, så vi tyckte att vi kunde klämma in ett antal tävlingar till.

Finns det något mål med antalet tävlingar?
Så länge klubbarna vill vara med, gör sitt yttersta och det fanns datum, är det bara att tacka och ta emot.

Det är mycket diskussioner om de olika klassindelningar A, B, C och vilka som ska få köra i vilken klass. Vad är dina tankar kring detta?
Jag tycker inte att det är så mycket diskussioner med tanke på att vi inte har klara regler. För att köra i A- klassen krävs nationell motocross licens och den kostar 2000:- mer än ex. enduro- och amatörlicensen. Vi vill flytta upp folk från B till A, men kan inte tvinga upp förare att köra i A- klassen för att licensen är så mycket dyrare. Vårt problem är SVEMO som inte jobbar för en enhetlig licens, vilket gör att vi inte kan ha enhetliga regler.

Tidigare hade ni prispengar även i motionsklasserna, varför skedde det en förändring där?
Anledningen är att vi inte vill stimulera folk att flytta ner från A- till B- klassen. Vi vill inte heller kalla det för motionsklasser, för då vill inte tidningarna skriva om våra tävlingar. Vi vill även ha lite mer skärpa i tävlingar än att kalla det för att det är på motionsnivå.

Tack för ett mycket bra jobb med Stockholmscrossen, finns det några du vill tacka för hjälpen med detta?
Jag vill tacka klubbarna självklart och förarna som är med och kör. Det är en underbar stämning bland förarna, inget gnäll vilket gör det lättare för oss som jobbar med detta. Vill även rikta ett stort tack till Jan- Einar Oxelmark, i praktiken är det vi som driver Stockholmscrossen inom ramen för Östras motorcykelkommitté .

/Tomas, mxstar crew

Scroll to Top