Max får snart på dekalerna på sin Monster Energy sponsrade Honda 450

Nu har det gått drygt en månad sedan senaste uppdateringen, och vi har hunnit in på ett nytt år till och med. Vi vill därför inleda med att önska alla en riktigt god fortsättning på det nya året, och vi hoppas ni haft en trevlig jul och nyår. För Max del så har den sista tiden bestått av tuff träning, och nästan ingen motocrosskörning, men nu ska det bli ändring på det.

– Jag drar till USA på fredag och det ska bli helt underbart att få köra lite hoj igen, meddelar Max.

Max följer fortfarande schemat han fick av Håkan Svensson, och trots att det är ett tufft och slitsamt program så känner han att det är värt mödan och ger en bra effekt. Mängder av timmar i löpspåret och i simhallen har gjort att Max tycker att formen börjar kännas riktigt god, och med avbrott för en förkylning strax efter jul så har han fått bra och kvalitativ träning.
– Det har varit så kallt och trist väder så värdet av att köra motorcykel försvinner delvis. Det är så långt ifrån den miljön jag ska tävla i att jag valt att koncentrera mig på att bygga på fysiken istället. Upplägget att först göra det riktigt tuffa jobbet och sedan åka iväg och få bra crossträning fungerade mycket bra ifjol, och det känns kul att det gick att ordna även i år, förklarar Max.

Trots dåligt väder så är självklart Max riktigt sugen på att börja köra, och suget blir inte mindre av att det står ett exemplar av Hondas vassa CRF450 av årets modell i garaget.
– Hojen ser riktigt grym och snabb ut, och jag vill inget hellre än att testa den egentligen. Den har insprutning i år, och drar därför mycket mindre bränsle vilket gjort att de minskat bensintanken avsevärt. Resultatet är en hoj som är väldigt smal och smidig, och den känns verkligen annorlunda mot allt jag tidigare suttit på. Utöver detta finns det massor av andra förbättringar, och jag är riktigt spänd på att testa den så småningom. Den kommer att se riktigt häftig ut när jag får på dekalerna från Monster Energy Drink, inflikar Max.

Om ett par dagar så kommer Max att testa den nya Hondan, och det blir dessutom massor av kära återseenden med både vänner och banor borta i USA. Förra vintern bodde Max i Ramona i Kalifornien under en längre tid vilket gav ett väldigt gott resultat för hans utveckling, och det är dit han styr kosan igen.
– Jag lärde känna de jag bodde hos förra året lite grann, och tack vare det så kan jag upprepa ett liknande upplägg. Jag kommer mestadels att bo i Ramona som ligger cirka 1,5 timmar från Los Angeles. Jag kommer att kunna låna en pickup av dem, och det ska bli härligt att återigen rulla ut på banor som Glen Helen och Perris med flera. Nästan alla banor i USA är riktigt fina och roliga, så det är en dröm att komma iväg och få träna på dem. Till att börja med så är min mekaniker Peter Haglund med mig i två veckor, men sedan stannar jag ungefär två månader till ensam. Jag kommer även att åka runt och bo på något eller ett par andra ställen hos folk som jag känner, och jag hoppas också hinna med att kolla på någon Supercrosstävling igen, berättar en glad Max.

Resan till USA är självklart en riktigt rolig upplevelse för Max precis som det skulle vara för vilken crossintresserad som helst. Att byta ut -15 grader mot +20 grader är ett byte de flesta skulle göra, men resan är också en viktig förberedelse för att han ska lyckas i sitt tävlande i Sverige och utomlands senare i år. Förra året kan inte betraktas som något annat än en succé för Max. Hans startnummer i SM har ändrats från 61 till 20, vilket på ett konkret sätt visar att han vuxit som förare och hittat utrustning som fungerar. Han har varit i ledningen i MX1-SM och tagit poäng i VM tack vare hård och enträgen träning, men också tack vare att han varit skadefri och kunnat träna utan skador och avbrott. USA vistelsen är ett viktigt komplement som ger snabbhet, åktid och möjlighet att utveckla tekniken istället för att bara vara hemma och springa. Vi hoppas och tror att Max ska kunna rulla ut till årets första SM ännu bättre förberedd än 2008, och att resultaten ska bli därefter.

Vi återkommer med fler nyheter när Max hunnit installera sig i USA.

Text: maxnyberg.com

/Max Nyberg Racing

Scroll to Top