Drygt två veckor har gått sedan Max lämnade kylan i Sverige, för Kalifornien, solsken och motocross. Den första tiden har varit precis så bra och givande som Max hade hoppats på, men i söndags höll det hela på att få ett riktigt olyckligt slut.
– Jag kom snett i ett hopp och smällde i backen riktigt rejält. Just nu har jag rejält ont i ryggen och vet inte riktigt när jag kan sitta på cykeln igen, berättar Max.
Nu i söndags så anlände Max till Perris Raceway riktigt laddad och full av åkglädje inför årets första tävling. Två veckors åkträning på den nya bränsleinsprutade Honda 450: n hade gjort riktigt gott, och både farten och känslan satt där tyckte Max. Max har kört riktigt mycket cykel sedan ankomsten, och boendet hos Dan Walsh har fungerat perfekt ur tränings och trivselsynpunkt.
– Dan har tävlat i Baja1000 som är ganska så stort i USA, han har till och med en egen figur i ett spel till Play Station. De tävlar i öknen och det går riktigt fort och är jobbigt som bara den. Han har dessutom tränat väldigt många duktiga förare som kommer från trakten. Jag har haft tillgång till gym och mängder av bra och roliga banor att träna på, och det har känts superbra på alla sätt. Jag har ganska så snabbt funnit både fart och intensitet, så jag såg fram emot att få tävla, säger Max.
Tyvärr tog tävlingen slut på ett ytterst snabbt och oväntat sätt för Göta MS stolthet. Redan på det första varvet på träningen när Max lättade från ett hopp var olyckan ett faktum.
– Jag träffade en sten med bakhjulet och cykeln kom iväg helt snett. Jag gjorde att för att räta upp det, men det gick inte så jag landade snett och det blev en highsider som kastade mig hårt i marken med huvudet före. Tack vare att jag aldrig prutat på säkerheten utan köpt det bästa som finns i Tibro MC-service sortiment, så klarade jag mig hyfsat. Hade jag inte haft en dyr hjälm, ryggskydd och nackskydd kunde det ha gått riktigt illa. Hjälmen sprack av smällen och jag skadade ett par diskar i ryggen. Jag tappade aldrig medvetandet, men det blev ambulansfärd och en dag på amerikanskt sjukhus. De undersökte mig noggrant och numera bär jag en stödkorsett på obestämd tid, suckar Max.
Den tid som Max han tillbringa på den nya Hondan får honom att längta efter en snabb återkomst till sadeln. Cykeln var otroligt smidig och snabbstyrd, och motorn var tyst och fri från vibrationer med ett grymt svar på gaspådrag.
Just nu har Max kontakt med sin tränare Håkan Svensson hemma i Sverige, och så fort det är fysiskt genomförbart ska han försöka börja ägna sig åt lättare träning igen. Just nu kan han bara sitta i en soffa och har ganska så ont, men han hoppas att han om två veckor då det är dags för återbesök ska få grön flagg att träna igen.
– Det blir ny röntgen om 14 dagar, och har jag inte alltför ont då så hoppas jag kunna börja träna igen. I nästa vecka kan jag kanske cykla motionscykel med lite tur, och går allt bra behöver det inträffade inte påverka min säsong så mycket. Jag skulle ha tränat med Billy Laninovich och en annan förare som kör för Troy Lee genom Dan, nu får jag skjuta på det en tid. Jag är dock vid gott mod och grymt taggad för att få en bra vistelse i USA, och en riktigt bra tävlingssäsong i Sverige när det drar igång, avslutar Max.
Text: maxnyberg.com