Jag brukar själv kalla mig för elitmotionär eftersom jag kör en hel del tävlingar på en säsong, men jag var inte helt stöddig när jag tog mig tillbaka till MX Indoor för att testa den nya banlayouten för säsongen. Efter 2 timmars körning, eller rättare sagt långt ifrån 2 timmars effektiv körning då det är intensivt och jobbigt, riktigt jobbigt att köra i hallen, var jag mycket positiv till den nya layouten. Det är dubbelhopp runt hela banvarvet och en rejäl whoopisraka längs med nästan hela ena långsidan, så det finns inget utrymme för vila. Den stora skillnaden mot förra vinterns bana, tycker jag är att det går att få flyt hela varvet runt och att det finns alternativspår på i stort sätt hela banan. Det gör att det går att få till riktigt fina åkpass, med teknisk och intensiv körning.
Det har snackats en del i diverse forum och gästböcker angående svårighetsgraden på banan och att den bl.a. ska vara för svår och farlig för motionärer. Banan är tekniskt svår om man ska hoppa allting, men inte alls farlig. Det är precis som på vilken utomhusbana som helst, det gäller att åka på sin egna förmåga.
Jag anser själv att banan är för alla, motionär, elit, stor-, liten hoj, fiddy…Ge det en chans och egentligen gärna två, för det är mycket roligare den andra gången.
Passa på att tävla med MXSTAR.SE och vinn åktid i hallen
Vi passade även på att ställa några frågor till Camilla på MX Indoor för att se hur det har gått under det första året och vad det finns för framtidsplaner.
Ni har kört i ca 1 år nu, har det gått enligt förväntan?
Både ja och nej, vi hade förväntat oss större variation av förare som kommer hit och kör. Som det är nu är det många som återkommer, men inte lika många nya som kommer hit och testar. Vi hade nog även trott att det skulle vara fler hårdsatsande förare här och köra, majoriteten av dem som kommer nu är motionärer.
Vad är nästa steg, utbyggnad?
Vi håller precis på och slutför en utbyggnad av en kiosk/café i direkt anslutning till hallen, några andra planerade utbyggnader är inte på gång. Vi diskuterar dock regelbundet utnyttjandet av hallen, om det i framtiden blir behov av större ytor är vi beredda att bygga ut och göra om.
Har ni några planer att installera transpondersystem?
Vi kommer troligen att gräva ner transponderslinga i och med nästa ombyggnad av banan, vilket kommer ge nya möjligheter vid träning och tävling att se sina varvtider.
Finns det några planer på att köra tävlingar i hallen? (förutom fiddy)
I och med ombyggnader under sommaren inför nästa vintersäsong, kommer vi göra de sista åtgärderna som krävs för att få ett godkännande av SVEMO och vi kommer då även att installera en fast startgrind. Svenska Fiddy Föreningen, SVEFI har redan godkänt banan och det kommer köras fler fiddy tävlingar här i vår. SM avslutningen som kördes här förra året var mycket lyckad.
Det finns två andra nystartade inomhushallar i Sverige, MX Arena och SX Sjövik, har du någon koll på deras verksamhet?
Vi har inte aktivt undersökt de andra hallarna, men lyssnar såklart på vad folk säger. Vi försöker ta det bästa från alla håll, för att vår hall ska vara så bra som möjligt för alla som kommer hit. Vad vi har hört tycker de flesta att vår bana är den bästa och det är vi såklart stolta över att höra. Vi satsade mycket på just banbygget, bland annat genom att ta hjälp av VM-banbyggaren Freddy Verherstraeten för att hjälpa till med design och bygget och det kommer vi fortsätta med vid framtida ombyggnader.
Intresset för supercross är enormt i USA och även stort i övriga Europa, har ni något medvetet steg att få igång detta även i Sverige?
Det är inget vi jobbar medvetet med, men vårt mål nu är att få banan godkänd av SVEMO för att kunna köra enklare tävlingar.
Kanske en utomhus supercrossbana i anslutning till hallen?
Vi kommer inte att satsa på någon utomhusbana, utan endast köra i hallen. Istället blir det som sagt utbyggnader av hallen om det behövs i framtiden.
Några speciella du vill tacka?
Jag skulle vilja tacka alla sponsorer som finns representerade i hallen. MAFI, Wiggeby, WORKZ Racing, TERRA MOTO, Team Wåhlin, STIVAB, Sandbergs Trä & Bygg, EXXO, Värsås Villan, Tingslunda Presseningsfabrik AB, T Bäck Bygg, Hasses Crosstillbehör, Aspen, Forsell Motor, Mitas, Honda City.
mxstar crew kör MX Indoor med hjälmkamera |
{seyretpic id=19 align=center} |
Tom Söderström leker i hallen |
{seyretpic id=30 align=center} |
Gurra på MXSTAR.SE kör ett varv |
{seyretpic id=31 align=center} |
Karta till mxindoor
Mxindoor.se
Svefi.se
Svemo.se
/Tomas mxstar crew