Honda Racing Johansson mpe, Honda Sveriges officiella Enduroteam

Tiden går ju ganska fort när man trivs på jobbet, och kan man ha ett härligare jobb än att driva ett Racingteam med helt underbara medarbetare? Under kommande helg körs årets premiärtävling i SEC-Swedish Enduro Championship i Östersund. Lite spontant känns det som att hela teamet känner sig väl förberedda och ordentligt taggade inför sina respektive uppgifter.

För min egen del, siktar jag på att vi börjar denna säsong på samma sätt som vi avslutade förra säsongen, med segrar i både SM och de andra stortävlingarna.

I E1 klassen kommer det säkerligen att bli en härlig fight mellan Teamets regerande mästare, Niklas Gustafsson och Suveräne segaren från Ränneslättsloppet och Novemberkåsan, Calle Bjerkert, även han på en av teamets Honda CRF 250X.

E2/E3 klassen, för förare med hår på bröstet, + Torbjörn Bäck, kommer det även där att bli väldigt tufft. Att flertalet av klassens förare även lyckades placera sig på prispallen under några av förra årets VM-deltävlingar bäddar för härliga fighter. Naturligtvis hoppas vi på att Torbjörn Bäck skall följa upp sitt SM-brons från 2008 med lika fin eller ädlare valör även i år. Hursomhelst har Torbjörn under åren visat sin klass genom att ta SM-titlar både på 125cc, 250 och 450cc, både klassvis och även i Supercuppen oavsett klass. Hur han än presterar under säsongen är han ändå vår egen Superhero.

Teamets Juniorförare Jesse Westerlund har ju till säsongen gått ner från sin Honda CRF 450, till den betydligt smidigare CRF 250X. Hittills har Jesse fått till det bra på sin nya maskin, och så som han älskar snöåkning hoppas vi givetvis på stordåd även för denna gasglade yngling.

Om man ser till förhoppningarna för säsongen, så är jag mycket medveten om att det blir svårt att överträffa förra årets fantastiska framgångar. SM-titlar och medaljer nästan trillade på oss i parti och minut, för att sedan krönas med seger i både Ränneslättsloppet och Novemberkåsan.

-Okey då, jag är bra styv i korken efter förra årets prestationer!

-Men stållar skall ju ha tur, så helt omöjligt är det nog inte att få bitarna på plats ett år till…

När man ser tillbaks lite i Teamets backspegel, och kollar vad vi ställde till med för 10 år sedan (1999) så var väl Björns VM-brons den största behållningen från den säsongen. Största bommen, var när jag själv under Engelska VM-deltävlingen bommade fatalt när jag skulle hoppa över ett dike. Missade resterande halva VM-serien med diskbråck, men kom tillbaks till VM-pallen i Finska deltävlingen.

Går man tillbaks ytterligare 10 år till 1989, så hade Björn sin internationella debutsäsong. Själv körde jag KTM på den tiden, och knep ett SM-silver mellan segrande Yamahaföraren Håkan Lundberg och dåtidens dominant och Husqvarnapilot Sven-Erik Jönsson.

Det stämmer nog bra det där som står på tuffingarnas t-shirts, "The older I am, The faster I was"…

Hursomhelst, nu går teamet in på sin 24:e internationella säsong, även om vi numera bara gör lite sporadiska inhopp i EM och VM-serierna. Själv reser jag till Östersund under torsdag för att vara på plats på arrangörens testbana med lastbil och naturligtvis min älskade CRF 450 under fredag och lördag. Då jädrans skall dubbarna i mina Metzelerdäck få bekänna färg!

Se nu till att vallfärda till Östersund under kommande helg. Under lördagen avgörs ungdom och dam-SM, och på söndag är det SEC med deltagarrekord!!!

Text: Joakim, Johansson MPE
Länk: johanssonbrothers.com

/Tomas, mxstar crew

Scroll to Top