Kalle Karlsson kör Honda 2009

För en tid sedan meddelade den trefaldige Svenska mästaren Kalle
Karlsson att han byter märke till säsongen 2009. Steget från Suzuki
till Honda var inte helt oväntat då teamet kalle tidigare tillhörde
tagit ett uppehåll från sitt engagemang i SM. Nu kommer dock en nyhet
från Stockholmaren som knappast någon siare kunde ha anat i
kristallkulan. Den elegant åkande trebarnspappan kommer nämligen att
tävla i MX2-klassen i 2009års svenska mästerskap.


– Ja det
stämmer faktiskt intygar Kalle. Jag vet att vi är ganska så nära 1
april, men det är inget skämt utan på fullt allvar, förtydligar han.
Allting
startade för ganska så länge sedan som en diskussion mellan Kalle och
Patrik Erlandsson på Honda. Det fanns ett intresse från Honda att Kalle
som alltid är en guldkandidat skulle tävla på deras cyklar 2009, och
diskussionen utgick från att det var i MX1-klassen det skulle ske. När
sedan Patrik fick reda på den tilldelning av CRF450 som Sverige skulle
få, så dök det upp ett problem. Cyklarna var inte alls så många som
planerat.

– Patrik Erlandsson ringde mig och frågade vad jag
tyckte om idén att tävla i MX2-klassen, och jag tänkte att det kan vara
kul att göra något lite annorlunda. Jag tog kontakt med Fredrik Nilsson
på Carla Pro Shop, och sedan hade vi en deal hastigt och lustigt,
skrattar Kalle.

Senast Kalle körde MX2-klassen var 1996, och den
hette då 125cc och det var 13 år sedan. Kalle var en duktig förare på
liten cykel, men har alltid föredragit mer kraft i motorn och allt
sedan dess kört antingen 250 tvåtakt som sedermera blev MX1 och 450cc
4takt.

– Jag kommer att låna en CRF250 av Honda som jag kör SM
på, och det jag kört på den hittills så är jag mycket nöjd. Jag har
inte satt någon press på mig själv att prestera något speciellt, för
jag vet inte alls hur snabb jag kommer att vara. Det känns som ett kul
ombyte och jag hoppas naturligtvis att kunna ställa till det lite för
ungdomarna, förklarar Kalle.
När Kalle funderar över sina styrkor
och svagheter i den motorsvagare klassen, så tror han trots allt att
han ska kunna överraska lite grann, speciellt på hårdare underlag.


Till min nackdel måste jag ju räkna min vikt, samt det faktum att jag
ska köra helt standard förutom fjädring från Öhlins. Jag brukar vara
ganska så reaktionssnabb, och Fredrik Werner har ju alltid lyckats bra
i starterna oavsett motorcykel så chansen finns definitivt. Jag tror
dock att det kan bli tufft på mjuka banor av sand och grus,
kombinationen högre vikt och mindre hästkrafter kommer knappast att
gynna mig. Jag har dock mer rutin än de flesta av mina motståndare, så
det ska bli en spännande att se vad som väger tyngst. Jag tror en
otrimmad cykel räcker betydligt längre än vad många tror, filosoferar
Kalle.

Utöver satsningen på MX2-SM så kommer Kalle att fortsätta
att tävla för Göta MS i Lag-SM. Här kommer dock Kalle att tävla på en
Honda 450 som han införskaffat via Carla Pro Shop.

– Jag tror
Lag-SM blir roligare i år än 2008, för nu kör jag stor hoj ibland och
liten ibland och omväxlingen blir nog kul. Jag gillar Lag-SM men tycker
att det är ett olyckligt upplägg med många dubbelhelger och väldigt
tätt mellan heaten. Jag hoppas att alla i laget får vara hela under
säsongen och att vi ska göra kunna slåss om medaljer i slutändan,
avslutar Kalle.
Kalle vill rikta ett stort tack till Patrik
Erlandsson på Honda, Fredrik Nilsson på Carla Pro Shop samt Bridgestone
som hjälper honom i hans oväntade satsning säsongen 2009. Ett stort
tack till alla övriga sponsorer samt personer som hjälper till att göra
tävlandet möjligt.

Text och bild: kallekarlsson.se

/Tomas, mxstar crew

Scroll to Top