Senast vi pratade med den regerande svenska mästaren i Speedcross-SM,
så var han om inte nedstämd i alla fall rejält omskakad. Ett olyckligt
fall under träningen inför en tävling hade resulterat i en vådlig
krasch som skadat hans rygg. Max uppladdning inför säsongen 2009 tog
ett hastigt stopp, och istället blev han ordinerad vila på obestämd
tid. Max har dock ett läkekött som nästan matchar hans fart på banan,
och efter en rekordsnabb återhämtning har han nu kunnat sitta upp på
crossen igen.
– Det stämmer att jag har kört lite försiktigt en
gång, och det kändes bra så nu är planerna att återuppta träningen igen
ordentligt, hälsar Max.
För att förstå vilken snabb
återhämtningsförmåga Max har, och matchande smärttröskel så beger vi
oss raskt tre veckor bakåt i tiden. Då låg Max utslagen på en crossbana
och väntade på ambulans med svåra ryggsmärtor. En röntgen bekräftade
att två diskar hade skadats, och Max blev tillsagd att vila, äta
smärtstillande samt bära en korsett till nästa kontroll om 14 dagar.
Max ville dock annorlunda, och redan efter en vecka hade han slutat med
pillren och kastat bort skyddet.
– Jag hade inte så ont som de
trodde, så jag började träna lite försiktigt för att inte tappa för
mycket av min fysik. Det var ju illa nog att vara i USA och inte få
köra, men cykla kunde jag i alla fall samt göra lite övningar på
gymmet, berättar Max.
Sju dagar senare var det dags för en
återkontroll, som egentligen bara konstaterade vad Max redan visste.
Två diskar var synligt skadade efter olyckan, men det fanns ingen som
tydde på att skadan förvärrades av rörelse utan smärtan fick avgöra vad
som gick att utföra eller inte. Max är som bekant hård som en uttorkad
italiensk hårdbana, och trappade genast upp träningen samt satte med
målet att så fort som möjligt komma upp på cykeln igen.
– Det har
känts hyfsat när jag cyklat och varit på gymmet, så i söndags bestämde
jag mig för att testa att sitta på hojen lite grann. Min cykel blev
ganska så förstörd i kraschen men jag fick låna en 2008 Honda 450 av
Dan som jag bor hos och drog till en bana som heter Barona. Jag värmde
upp ordentligt och inledde försiktigt för att känna efter, men det
sista så körde jag nästan som vanligt och hoppade alla hopp som fanns
utan smärtor. Det blev sammanlagt nästan 2 timmars körning så jag var
trött i ryggen efteråt men annars helt okej, förklarar Max.
Just
nu väntar Max på att det ska anlända delar från Sverige som ska göra
hans bränsleinsprutade Honda 450 av 2009års modell körbar igen, och
planen nu är att träna och köra så mycket som bara går. Max vill ta
igen förlorad tid i sadeln och göra det mesta möjliga av tiden fram
till 29 mars då han åker hem igen. Nu till helgen ska Max ansluta till
Jonas Algotsson och Roben Bergius som bor ca två timmar bort, och träna
med dem för att få bra sparring och lite sällskap. Den sista tiden har
det regnat en hel del i området vilket innebär att de flesta banor
stängs för att inte bli sönderkörda, men prognosen talar om bättre
väder och därmed öppna banor.
– Det har varit lite segt att gå
skadad. Jag är ju här för att köra cross men har försökt att underhålla
mig själv så gott det går under tiden. Jag har varit och tittat på
Supercross, både Anaheim 3 och San Diego, men det gör bara att jag blir
ännu mer sugen på att köra. Speciellt under kvalet till huvudtävlingen
finns det många förare som satsar något helt hejdlöst vilket gör att
det är spännande att titta och blir en hel del krascher. Men sån är den
amerikanska mentaliteten, det är full gas i alla lägen, skrattar Max.
Text: maxnyberg.com
/Tomas, mxstar crew