Johan Carlsson körde till sig en 10:e plats i sitt första MX3 VM heat

Ett antal svenskar var återigen i helgen ute i VM cirkusen för att visa upp sig och det med nya poäng med sig hem i bagaget. Mackan Norlén var nere i Italien för MX2 VM och Johan Carlsson och Rasmus Sjöberg körde MX3 VM i Tyskland.

Norlén visade återigen styrka i den mycket hårda MX2 klassen i VM och körde till sig nya poäng.  Han jagade sin vana trogen från långt ner i fältet i början av heaten och lyckades köra till sig en 19:e plats i det första och en 18:e i det andra.

I MX3 VM  tappade JC en placering på det sista varvet i det första heatet, men slutade på en fin 10:e plats. I det andra låg han även då på en 10:e, men gjorde tyvärr som sin vana trogen en marksyning med tre varv kvar och tvingades bryta. Även Rasmus Sjöberg hade ett lyckat första heat och efter en bra start och krampkänning i armarna i slutet av heatet slutade Sjöberg på en 16:e plats (enligt motocrossmx1.com). Det andra heatet slutade dessvärre med en crash efter problem med hojen i anslutning av ett hopp och en konkurrent som inte hann svänga undan utan hoppade in i Sjöberg. 


Rapport Johan Carlsson

I helgen så provade Johan på en deltävling i MX3-VM. Det var årets
sista deltävling i mästerskapsserien, och för Johan ett bra tillfälle
att testa internationellt tävlande på sin 450. Serien är kontroversiell
då förare på samma kubik som i MX1-VM tävlar om VM-medaljer i avsevärt
enklare motstånd, men den innehåller likväl en hel del kompetenta
förare märkte Johan. Som värdemätare var det dock en väldigt bra
mätsticka, men avståndet till de snabbaste förarna i MX1-VM är stort
konstaterade Johan.
– Det är tuffare motstånd än vad många skulle
tro, inklusive vad jag själv hade trott innan jag provade. Jag tycker
att min körning gick hyfsat och det känns som att jag disponerade
energin på ett bra sätt med tanke på att jag inte är så van att köra
450, konstaterar Johan.

Banan i Tyska Jauer var en ganska så
snabb hårdbana med ett löst lager ovanpå. Det var förutom de många
hoppen en ganska så fantasilös layout, och Johan gillade inte banan
särskilt mycket.
– Jag är riktigt dålig på hårda banor med ett löst
lager ovanpå helt enkelt. Det finns en liknande banan i Italien som är
min absolut värsta mardröm, det här var lite lättare men inget underlag
jag gillar. Det är dock lika för alla så det är ingen bortförklaring,
utan helt enkelt en kombination jag har svårt för och behöver bli
bättre på, förklarar Johan.

I Tidskvalet så slutade Johan på 19: e plats, vilket delvis hade sin förklaring i lite tekniska problem.
– Jag hoppade sönder en fälg och fick springa och hämta verktyg i bussen, så det blev lite ont om tid.

I
det första heatet så var Johan runt 15: e plats inledningsvis, men han
avancerade till tia under de första ganska så hektiska varven.
– Det
var mycket kamp i början och tätt mellan många förare. Jag passerade
Pyrhonen tre gånger faktiskt vilket var kul då han är en snabb förare,
men han var före mig i mål ändå till sist. Jag låg nia men tappade en
gubbe på sista varvet för att sluta tia. Jag är nöjd med körningen och
min cykel gick riktigt bra på alla sätt. Jag tänkte mig för så jag
sparade energi och inte körde för hetsigt, det är en stor skillnad i
ansträngning mot att köra 250f. Jag tror jag hade slutat på ungefär
samma plats på en liten hoj, men det är svårt att jämföra riktigt. Nu
fick jag en bra start men orkar inte köra för fullt under hela heatet
på samma sätt som på en 250f. Med 250 skulle jag ha börjat längre bak
men kanske attackerat hårdare och framförallt under längre tid,
analyserade Johan.

Heat två blev ytterligare ett värdefullt heat
att samla information och erfarenheter ifrån, men poäng gav det
dessvärre inga. Johan gjorde en likartad insats som i det första
heatet, och låg just 10: a med tre varv kvar att köra.
– Jag fick
ett släpp på framhjulet och dök med huvudet före i marken. Det var
ingen hård smäll men eftersom jag inte hann ta emot mig så fick näsan
en stor del av smällen. Alla som slagit i näsan vet vad som händer, det
blöder, och det blödde inte lite kan jag lova. Det var så mycket blod
så jag blev tvungen att bryta heatet, men jag är helt oskadad annars så
det känns lite löjligt nu efteråt. Jag är dock glad att jag åkte hit
för alla de besked jag fick. Jag tycker jag körde ganska så bra och min
cykel fungerade perfekt. Nu ska jag köra elitserien på Ripabanan nästa
helg, och annars är det bara träning med sikte på Lag-VM som gäller när
jag kommit hem, avslutar Johan.

/johancarlsson.com


Rapport Rasmus Sjöberg

I helgen så kördes den avslutande deltävlingen i MX3-VM i Tyska Jauer.
I relativt kallt väder men uppehåll så körde Rasmus in på 15: e plats i
det första heatet. I det andra heatet tvingades Rasmus utgå efter ett
tekniskt fel som orsakade en krasch. Tack vare dagens nya poäng så
slutar Rasmus på 47: e plats totalt i MX3-VM.
– Det har varit ett
lärorikt år, och jag har utvecklats rejält speciellt under de sista
månaderna. Hade jag kört så bra som jag gör nu hela året så hade jag
placerat mig riktigt högt, men jag är nöjd med vad det gett i form av
utveckling på alla plan, berättar Rasmus.

Banan i Jauer var en
snabb hårdbana med ett lite lösare lager ovanpå. Den var fylld av hopp
och därför ganska så underhållande och utmanande. Tidigare i veckan var
det 30 grader i Tyskland, men nu var det endast cirka 10 grader vilket
påverkade publiksiffran negativt. Rasmus hade svårt att uppskatta
antalet, men gissade på 3-5 000st.

I tidskvalet visade Rasmus
prov på såväl ökad mognad samt rutin. Han placerade sig på 18: e plats
och tyckte han gjorde en bra insats. Han kände sig inte stressad och
kände att han klarade att prestera skapligt snabba varv på kommando,
vilket är precis vad tidskval handlar om. Cykeln gick bra och allt
kändes harmoniskt inför söndagen.

I det första finalheatet, det
näst sista på VM-säsongen så kom Rasmus iväg bland de 10 främsta. Han
fick genast in ett högt tempo, men kände att körningen var en smula
stressad och kantig. Trots detta så både hängde han med och passerade
mer namnkunniga förare, men mot slutet av heatet led han av lite kramp.
Rasmus låg länge 13: e men föll till slut två platser för att sluta på
15: e plats.
– Ett helt okej resultat. Det är här jag bör ligga om
jag presterar hyfsat utan att vara riktigt på topp, och det var ungefär
så det kändes. Jag körde snabbt i början men inte tillräckligt smidigt
så det kostade mycket ork, men jag är ganska så nöjd i alla fall,
summerade Rasmus efteråt.

Heat två började ännu bättre än heat
ett. Efter en liknande start så avancerade Rasmus ända upp till 8: e
plats, och låg länge och krigade om 11: e platsen därefter. Efter en
liten svacka så lossnade körningen och han tog in på förarna framför,
men ett tekniskt problem började göra sig mer och mer påmint. Till sist
så hände det som Rasmus hade hoppats slippa, nämligen att motorcykeln
tappade fart innan ett hopp.
– Jag hade två förare bakom mig och den
ena hoppade förbi bredvid mig men inte den andra om ni förstår vad jag
menar. Jag blev träffad i sidan och gick omkull ganska så hårt, men jag
skadade mig inte allvarligt. Jag har skrubbsår och ont lite varstans,
men allting är någorlunda helt det känner jag. Jag kunde tyvärr inte
köra vidare eftersom cykeln ju gick sönder redan precis innan
kollisionen, men så kan det vara ibland. Sett till helheten så har mina
cyklar fungerat otroligt bra hela året både i form av prestanda och att
ta sig i mål, avslutar Rasmus.

Nu väntar en rask resa hem till
Sverige, och därefter ska cyklarna gås igenom samtidigt som Rasmus
tränar vidare. Säsongen är långt ifrån över och Rasmus ser fram emot
årets sista SM och hoppas på riktigt bra resultat.
– Jag har
utvecklats väldigt mycket den sista tiden, och det har varit väl
investerad tid och pengar att tävla i VM. Jag både tror och hoppas på
bra resultat i årets sista SM i Varberg och Tomelilla. Nu till helgen
så ska jag dessutom köra ett JSM i Kristianstad. Jag har ingen
placering att kriga om, men det är bättre än att träna själv och det
ska bli riktigt kul.
 

/rasmussjoberg.se

/Tomas, mxstar crew 

Scroll to Top