Nu har Svemo kommit med ett antal regeländringar inför säsongen 2013 och bland annat återinför man wildcard till SM från Sverige Cup och Junior SM. Tidigare var det fem stycken från varje deltävling, men denna säsong blir det tre.
- Vad det gäller uppklassning till stora SM så kommer fortfarande topp fem i totalen för Sverige Cup och Junior SM att klassas upp till Elitlicens kommande säsong. Utöver det kommer det som sagt vara möjligt för topp tre i varje deltävling att få wildcard till valfri SM deltävling under säsongen. Kvalar man då in till finalerna får man Elitlicens under innevarande säsong.
- Även i den nya klassen Ungdoms-SM 125cc U17 kommer det bli möjligt att få Elitlicens till kommande säsong. Topp tre totalt i denna klass kommer att klassas upp till Elitlicens.
- Man har även ändrat i ttidschemat för SM MX1/MX2 enligt följande. Man har kortat ner den fria träningen från 20 min till 15 min och sedan även kortat ner den följande tidsträningen från 20 min till 15 min. Det kommer alltså köras 15 min fri träning som sedan direkt övergår till 15 min tidsträning för plats på grinden till kvalheat.
- Tidschemat för MX-Girls har även det kortats ned på samma sätt som MX1/MX2.
- I Sverige Cup, Junior SM och Ungdoms-SM 125cc U17 har man valt att ge möjligheten att köra ett uppsamlingsheat. Det blir ett extraheat för utkvalificerade förare. Ingen möjlighet att ta sig vidare till final, men möjlighet för lite mer körning. Vad jag kan förstå kommer inte detta gälla SM MX1/MX2.
- En ny klass som heter +40 Open kommer att köras i samband med Sverige Cup. Klassen är öppen för förare med ålder 40-55 år som innehar senior- eller elitlicens för motocross. I denna klass ges ingen möjlighet att köra till sig wildcard till SM.
- Elitserien, Lag-SM kommer att köras över 6 deltävlingar. Fyra stycken deltävlingar blir som tidigare med 3 st heat om 20 min vardera. Två stycken deltävlingar kommer att köras i sprintformat med 3 st omgångar om vardera 3 st heat om 10 min per heat och på nedkortad bana.
Personliga åsikter
Regeländringar behövs regelbundet för att utveckla sporten, göra den säkrare eller på grund av andra orsaker. Det är inte alltid lätt att förutspå hur en regeländring ska slå in och man kan säga att Svemo backar på förändringen att ta bort wildcard som gjordes förra året. Säsongen 2011 var ett mycket skadedrabbat år och självklart måste vi då alla ta oss en funderare vad vi gör fel. Förra året såg man en tydligen nedgång av antal startande i SM MX1/MX2 och personligen tycker jag det är bra att man återigen tar tillbaka wildcard och för mig hade det gärna fått vara fem stycken från varje deltävling som det var tidigare.
Vad jag kan förstå fortsätter man med 30 st startande på statustävlingarna och jag tror att det är för att utvärdera ytterligare ett år om det är ett bra beslut eller inte. Min känsla är själv att det inte gör det så mycket säkrare med 30 istället för 40 på startgrinden, men har inga statistiska belägg åt något håll. Man kan ju nästan tänka sig att farten in i första kurvan blir högre om det blir mer utrymme för varje förare. Som sagt efter ett så skadedrabbat år som vi hade 2011 måste vi nog alla vara beredda på förändringar. Jag har själv ingen universiallösning på skadeproblem, men vill nog åtminstone försöka vara öppen för att testa nya saker.
Vad det gäller förändringar i tidschemat som innebär kortare träningar och mindre körning för förarna tycker jag det känns fel. Nu blir det visserligen en klass extra under SM helgerna i och med Ungdoms-SM 125cc U17 och kanske är det därför schemat måste pressas. Det är väl även ett steg att göra mer som man gör internationellt och det tjatet hör man ju ofta från en del förare, så de måste ju vara glada nu. Ser jag till mig själv som försöker köra och är gammal gubbe, så är det på tok för kort tid att lära sig en bana på 15 min. Jag behöver rulla banan ca två varv för att bara känna mig säker att hitta, då har det gått säkert 5 min. Dra sedan bort 4 min för startträning och då har vi 6 min kvar. Då har man 3-4 varv på sig att lära sig banan fullt ut och sedan ska det vara full gas för att sätta en bra tid. Tycker inte heller att lördagarna under en SM helg brukar vara sådär jättestressiga, går nog att börja lite tidigare och hinna med att ha längre träningar.
För att läsa om samtliga förändringar som gjorts i reglementet klicka HÄR