Under hela min egna aktiva karriär som racingförare var alltid tävlingarna i Norrahammar med som några av årets absoluta höjdartävlingar. Även i årets tävling, SEC-deltävling #2 för året, och barmarkspremiär i mästerskapet, en riktig höjdartävling.
Redan under fredagkvällens PreRide kunde man konstatera att allt var väl förberett men helt fantastiska banslingor och ett stort engagemang från arrangörshåll. På sträckorna kunde man stå upp på fotpinnarna och bara njuta av tallskogarnas sandstalp, men ändå längtade man till specialproven som var ännu bättre preppade.
Första specialprovet, Endurotest, hade lagom gropiga sandpartier och även lite småtighta skogspartier och tog runt 15min att köra. Andra Specialprovet, Multitestet, som hade allt, gräs, crossbana, extremetest och skog tog runt 5min att köra. Därefter kördes ett Extremetest i en bergsluttning som bara tog typ 2,4min, och avslutningen var på Torsviks härliga motocrossbana. Här tog varvet runt 3,5min. hela banan kördes 4 varv, och det gav en total körtid på strax över sex timmar.
Personligen hade jag en av mina absoluta höjdardagar under PreRiden, och jag får nog erkänna att jag saknar tiden som proffsförare mera för varje dag som går. Tyvärr måste man snart inse att den tiden är för all tid förbi. Nu är man både för gammal, för sönderslagen och för fet, men det brinner fortfarande lika mycket i hjärtat för sporten och då framförallt för att njuta tillsammans med min ytterst potenta Honda CRF 450R!
Nu till tävlingen.
Läget efter premiärtävlingen ser väl inte så ljust ut, och i ärlighetens namn är vi nog ganska rökta för att ta något SM-titel i år. Niklas Gustafssons knäskada har tagit betydligt längre tid att rehabilitera än vad vi någonsin kunde tänka oss, men varje dag är ett steg framåt. Istället för att sikta på en fjärde SM-titel i rad för Nisse, är nu ribban sänkt till pallplacering på nästa deltävling, och förhoppningsvis någon seger under slutet av SM-serien.
Niklas Gustafsson gjorde som vanligt inga större konstigheter och lotsade sin Akrapovicbestyckade Honda CRF 450R till en 6:e plats.
Ingen revolutionerande framgång, men ett fall framåt i rehabiliteringen. Tävlingen vanns av Husabergs fabriksförare Joakim Ljunggren, med märkeskollegorna Kalle Svensson och Jacob Mörhed på pallplaceringarna brevid.
Teamets Norske förare, John-Christian Seljord, Honda CRF 250R, blev ju poänglös i SEC-seriens premiärtävling då han tvingades bryta pga för stora smärtor i sitt skadade bäckenben. Nu har han ju visat att han har både kunskapen och verktygen för att prestera toppresultat, ligger för närvarande som #2 i Europaserien, och är verkligen taggad för säsongen.
John-Christian knep tävlingens 3:e plats efter segrande Anders Eriksson, Yamaha, och Björne Carlsson Kawasaki.
Teamets Emelie Nyden gjorde en fullt godkänd körning Ladies Cup. Efter sjätte tid på Enduroprovet solg hon till med andra tid på både Multi- och Extremeteste. Emelie tappade på slutet, och fick till slut nöja sig med 5:e platsen. Vann gjorde VM-meriterade Jessica Jönsson, GasGas, före KTM´s Sanna Bergman och Camilla Mitkiewitcz, Kawasaki.
Teamets Juniorförare Adam Boberg, Honda CRF 250X, kunde inte komma till start pga sjukdom.
För en kort sammanfattning av tävlingen, kan man säga att det var ett steg framåt för samtliga av Teamets förare, förutom Adam Boberg som inte kunde starta. För Teamet som helhet fungerade allt som vanligt helt suveränt, och detta kan vi till stor del tacka samtliga våra långsiktiga partners för. Att vi alla trivs, är mätta och belåtna, ja, det hade vi aldrig fixat utan våra vänner Arne och Rut!
Akrapovic, Bilsport Mc Specialförsäkring, Castrol, Duells, Gnosjö plåtförädling, Hedströms Åkeri, Honda, LN-kyla, Månsson Racing Suspension, Paroy energi, TwinAir, ja listan är lång och växande på de som ger oss möjligheten att bedriva racing på hög nivå. Ett jättestort tack till er alla! -Vi hade inte klarat en endaste dag utan någon av er.
Mvh Joakim, Honda Johansson mpe
Fullständiga resultatlistor finns på www.endurosm.se