Kalle Karlsson kommer att fortsätta vara trogen Promo Suzuki MX Team även nästa säsong och med tanke på hur bra det har gått de senaste säsongerna, låter det som ett klokt beslut. Kalle som tagit guld i kungaklassen MX1 2005 och 2007, satsar självklart för ytterligare ett guld även säsong 2008.
Pressrelease från kallekarlsson.se
Med sitt tredje SM-guld 2007 så hade Kalle givetvis all anledning att njuta av 2007, och de framgångar han uppnådde. 2008 innebär dock en chans för den så stilrent åkande Göta MS föraren att addera ytterligare medaljer, och då upplägget blir närmast identiskt med det inför förra året så ser det onekligen bra ut. Kalle stannar på Suzuki och fortsätter att köra för det duktiga Boråsbaserade Promoteamet i MX1-SM.
– Det var ett ganska lätt beslut om jag ska vara ärlig. Det är ett kanongäng på alla sätt och jag har aldrig haft något att klaga på, så jag såg ingen anledning att avbryta ett vinnande koncept, kommenterar Kalle från vimlet på MC-mässan.
Det var ett tag sedan vi senast hörde något från Kalle. Som vanligt har han hållit sig sysselsatt med arbete och familj, men också en hel del träningspass. När han har haft tid över har han ganska roat lyssnat till rykten som placerat honom i alla möjliga sammanhang.
– Jag har hört många olika varianter på vad och var jag ska köra 2008. Ett rykte placerade mig som testförare åt BMW, men min favorit är nog ändå att jag skulle bli professionell förare av ATV och fyrhjulingar i USA, skrattar Kalle som ganska tidigt gjorde klart med en förlängning hos Promo Suzuki.
Lite substans fanns det dock i ryktena, för Kalle har i sitt jobb på Öhlins provat fram fjädring åt såväl BMW som diverse fyrhjulingar. Han var till exempel i USA 10 dagar i december, och körde där en hel del fyrhjuling.
– Det är faktiskt ganska kul att köra, om än väldigt olikt motocross på två hjul. Det är väldigt jobbigt för armarna, och om man känner att man kommer att krascha så gäller det att snabbt komma bort från fordonet som är ganska så tungt att få över sig tror jag. Jag klarar att hoppa alla platåhopp som jag skulle hoppa med en tvåhjuling, så det är bra tryck i motorerna kan jag lova. På en riktigt hal hårdbana tror jag nästan man kör snabbare med en fyrhjuling än med en cross, i alla fall i vissa kurvor där fyra hjul greppar mer än två, förklarar Kalle.
När Kalle inte varit sysselsatt med tester åt Öhlins, så har han försökt att hålla igång på hemmaplan efter de förutsättningar som varit. Han har deltagit i ett par extremt leriga endurotävlingar, och försöker att hinna med så mycket körning som möjligt på MX-Indoor i Vallentuna som har en bra banan enligt Kalle. Kalle precis som många andra går och väntar på att få sina nya RMZ450 modell 2008 med insprutning. Då dessa blivit försenade får han hålla tillgodo med lillebror i Suzukifamiljen, nämligen RMZ250: n.
– Det är väl en fin och trevlig hoj på alla sätt och vis, men jag är van vid betydligt mer effekt och kan tycka den känns ganska trött när man drar på en tung sandbana, säger Kalle.
När vi träffade Kalle på den stora MC-mässan i Göteborg, där han tillbringade lördagen och söndagen hos Suzuki och Kenda, så var han ganska osäker på upplägget inför 2008. Han hade gott om idéer, men inget var egentligen riktigt bestämt ännu. Det blir troligen en resa till USA i månadsskiftet februari/mars, och då kanske också ett inhopp i deras GNCC serie. GNCC är deras svar på enduro, och lockar duktiga förare från hela världen med såväl pengar som riktigt tuffa tävlingar. Passar det in i Kalles schema vill han gärna testa på tävlingsformen. Vecka åtta hägrar också en möjlig resa till Spanien, om än bara fyra dagar. Blir den av kommer Kalle dock inte att köra på sin egen hoj, utan det är testet åt arbetsgivaren som står på schemat. Några tävlingar innan SM-premiären i Eksjö vore givetvis önskvärt, men inte heller här är något spikat. Om allt stämmer kanske Kalle kör någon eller några av de inledande tävlingarna i MX3-VM, där 450cc är tillåtet från och med 2008.
– Självklart är det enklare att köra här när jag slipper krångla med olika kit för att få större volym, men det är fortfarande ett projekt som heter duga att få ner sig själv och cyklarna till Spanien med allt vad det innebär av både tid och pengar, förklarar Kalle.
Som ni hör så är allt som det brukar med Kalle, många järn i elden som det lätt blir när man är heltidsarbetande trebarnsfar. Åksuget är dock precis lika starkt som det alltid varit, och ni kan lita på att han blir att räkna med även under 2008.
Med vänlig hälsning Kalle Karlsson Racing
http://www.pr1.se/
www.kallekarlsson.se
www.suzukimc.se
/Tomas, mxstar crew