Denna resan kan man säga började redan i somras. Jag blev kontaktad av Rasmus som behövde hjälp med fjädringen på sin KTM 350. Det kan man säga var startskottet för vårt sammarbete, och efter Ullevi supercross så pratade vi om att de skulle vara kul med en svensk som vågade sig på “riktig” supercross.
Rasmus som var het på gröten ville gärna och under den korta tid jag jobbat med honom så kände jag att de skulle kunna vara kul att dra igång projektet då han brinner för detta och har viljan som krävs for ett seriöst försök. Ska man dra igång detta så vill det till att man har en förare som inte backar när det är dax att rulla genom tunneln i Anaheim Angel Stadium den 8 januari.
Så sagt och gjort så börja jag dra igång med mina kontakter och det mesta var fixat innan vi steg på planet till USA den 19 december. Vi landade i ett regnigt kalifornien, det värsta ovädret på 30 år sa de. Jag kan nog hålla med för det regnade nästan konstant de första 5 dagarna. Till råga på allt blev vi också sjuka, så den forsta veckan försvann från planeringen. I stället fick vi tid att fixa med de sakerna som skulle göras klara, hämta delar från alla de företag som vi har hjälp från och färdigställa hojen.
Det som är lite extra roligt är att vi har specialdelar från bl.a. Hinson, fabriksdäck från Dunlop och FMF kommer ute på varje supercross hjälpa oss med nya saker till racen, så Rasmus humör är på topp. Vi har även fått låna en boxvan från KYB så det gör allt kring transporterna och testandet enklare. Meckandet sköts av Yoshi som har varit en av mekanikerna hos J-Law Racing och vi har fått en hörna hos Enzo Racing där vi sköter allt från hoj till fjädring.
Själva bor vi i San Juan Capistrano vid kusten mellan LA och San Diego i ett hus hos bekanta där vi har som en egen lägenhet, ca 20 min från Enzo Racing som i sin tur ligger 10 min från Anaheim Stadium.
Till en början så körde vi vanlig cross på Milestones stora bana for att komma igång lite och hann med att testa lite vanlig crossfjädring. Tredje dagen var det dax att bygga om crossen för supercross, då det skiljer mycket mellan en crosshoj och en som ska gå på en supercrossbana. Väl klara med med hojen och på hugget for att börja testa för supercrossen så regnade första dagen bort igen. Så istället fick vi ta en rundtur och se på lite trevligheter och gå på gymmet så klart, som vi gör varje morgon. Nästa dag var det dax för nytt försök och denna dagen inget regn. Rasmus tog det lugnt och försiktigt i början. Det var lite dåligt fäste i backen och ingen panik utan vi tar de enligt planerna, är vi inte redo till Anaheim 1 så är vi inte det. Det viktiga är att Rasmus kommer in i körningen och hojen innan vi börjar tänka på varvtider.
Första dagen flöt på bra och det gjordes framsteg hela tiden. Nu var det dax att åka hem och vila, det var ju trots allt nyårsafton och vad gör man väl då om inte vilar. För på nyårsdagen var det dax för ännu ett pass på supercrossbanan Milestone. Banan får köras om man är PRO och en träningsavgift pa 65 dollar är det normalt sätt.
Nu andra dagen så börjar Rasmus komma in i körningen och hojen mycket bättre. Vi slipade till lite tekniska detaljer som genast gav resultat. Han ser mycket bekvämare ut nu redan.
Allt ser bra ut och vi kommer fortsätta enligt planerna. Rasmus är inte nervös inför nästa helgs äventyr än och det ska nog gå fint om kurvan fortsätter som den gjort de här dagar. Nu ser det ut som att vi kommer slippa regnet och solen skall lysa på oss. Imorgon bär det åter igen av från gymmet till banan for att fortsätta, vi kommer testa lite olika drevningar och styren som vi fått av Renthal. Fram till helgen kommer det vara fullt med saker som skall testas och dessutom teknik som skall justeras. Så nummer 984 kommer ha en del att hitta på.
Soliga hälsningar
Niklas Månsson, TEAM Mansson Racing/Enzo Sweden
Ett tack till sponsorer och företag som hjälper oss:
ENZO RACING, TROY LEE DESIGNS, ARC, QTM, HINSON, FMF, RENTHAL, HRC, CV4, DEFT FAMILY, KYB, ALPINESTARS, OAKLEY, DC
Text & Foto: Niklas Månsson