Den Franske MX2 världmästaren berättar lite om hans nuvarande säsong o om planer inför säsongen 2011
MX2 Världsmästaren Marvin Musquin kunde inte ha gj ort en tydligare markering gällande hans försvar av sin världsmästar titel. Han har för tillfället 100 av 100 möjliga poäng, har vunnit när han varit under stor press, haft ledningen från start till mål och även lyckats med sista varvet satsningar—allt under dom sista 10 dagarna. Den 20-åriga Fransosen har även hunnit med att teckna ett nytt kontrakt med KTM där han kommer vara deras spjutspets under återuppbyggnaden av KTMs team i USA dom nästkommande 2 åren.
Racer X: Marvin, du har alltid sagt ,att lyckas i USA alltid varit ett av dina stora mål. Hur känns det nu med det nya kontraktet o att äntligen få tävla i USA?
Marvin Musquin: Det känns kanon!Jag är väldigt nöjd med teamet i Europa och Pit Beirer [KTM’s off-road sport director] vill ha ett liknande team i USA med likadana trailers, samma setup and personal. Han jobbar stenhårt för det o vill verkligen vara på topp i Amerika.
När åker du över & vart kommer du bo?
Jag vet inte exakt när jag åker över, men jag vill bo i Californien, nära där teamet är baserat. Men exakt vart de blir är inte bestämt än. Jag kommer att tävla i West Coast Lites SX nästa år, så jag vill bo någonstans där det är mest praktiskt.
Kommer du åka över till USA innan GP:t på Glen Helen?
Ja, absolut. Jag tror vi ska titta på första Nationals tävlingen på Hangtown.
Titta eller tävla?
Bara för att titta, tror jag, och sen träna lite innan Glen Helen
Om KTM gjorde det möjligt, skulle du kunna tänka dig att vara med o tävla i Hangtown?
Det finns inte med i planen. Om det hade varit senare på säsongen… men jag kanske hinner åka någon av dom senare tävlingarna.
Christophe Pourcel är den främsta Franske föraren som kör AMA serien för tillfället. Är du kompis med han? Pratar du med han o byter lite tips?
Jag känner han lite, och jag tävlade mot han på 85 & 125 i Frankrike. Jag pratar inte med han, men jag tycker han är okej. Han är annorlunda mot dom flesta andra förarna—han är väldigt avslappnad och lugn. Jag hoppas han kommer till Glen Helen eller MX of Nations, för det vore kul o prata lite. Om han stannar på östkusten [Pourcel bor i Florida], så kommer det vara svårt o vara tighta kompisar.
Några väldigt framgångsrika förare från VM har åkt över till USA och har bara lyckats okej, elr inte ännu slagit igenom.
Är du orolig för hur du kommer lyckas?
Det är en stor utmaning & en dröm att få tävla i USA. Ben Townley vann en East lites SX titel, men för Tyla [Rattray] och Tommy [Searle] har det väl inte gått riktigt som dom trodde. Jag hoppas att jag ska kunna vara på pallen när jag åker över. Jag har en riktigt bra KTM cykel, med ny ram, nytt länkage, ny plast [skratt]…. Hojen är perfekt för mig och jag är säker på att den kommer vara grym på SX.
Hur känns KTM:n, jämfört med en Japansk hoj?
Jag tycker att motorn är riktigt stark. Den nya ramen är ett stort steg framåt för KTM, den kör körningen av 250:n mycket lättare, den är smidigare. Jag vet inte hur dom Japanska hojarna går nu, utan jag fokuserar mig bara på KTM.
Utav dina 11 GP på KTM så har du vunnit bägge heaten i 6 av dom. De är en fantastisk statistik!
Verkligen! Med den här hojen kan jag oftast ta starten, eller iaf vara topp 3. Det har varit ett stort steg framåt att få tävla för KTM på deras cyklar. Förra året, efter strulet med Honda, så ställde verkligen Pit Beirer upp för mig o gav mig sitt stöd. Jag lyckades vinna VM med han o hela teamet, så jag känner mig väldigt självsäker med det här folket runt mig.
KTM har haft lite problem i USA under åren med lite konstiga prioriteringar….
Pit har jobbat hårt med det nya teamet nu, varenda dag, o jag tror verkligen på deras vision vad gäller workshop, team trucks, och hela setupen. Jag är säker på att dom kommer få ordning på det till 2011.
Hur känns det att fortsätta på den fina franska traditionen i USA, grundlagd av killar som Bayle, Pichon, Vuillemin, och Pourcel?
Jag är väldigt glad att ha fått den här chansen att försöka följa i deras fotspår, o även att försöka bli den första AMA-mästaren på en KTM. Jag har sett filmer på Bayle, så ja känner väl till den franska AMA Supercross historien.
Hur blir det andra året på ditt kontrakt då? Du är juh redan väldigt snabb på 250. Är du lika snabb på en 450?
Du menar väl en 350 [skratt]? Jag tror att det är en väldigt bra hoj för supercross. Vi får se vad vi kan få till för resultat 2011 och sen bestämma oss angående 2012. Jag har inte ens testat 350:n än, men de skulle vara väldigt kul!
By
Adam Wheeler (racerxill.com)
översatt av: Ola Thorell