I helgen avgjordes årets första SM-deltävling i motocross på
Stoptébanan hos SMK Eksjö. Banan är inte överdrivet populär bland
förarna, så inte heller bland Johan. Den är bland annat illa omtyckt
för att det är svårt att köra om, något Johan motbevisade genom en
enorm forcering i heat et efter en dålig start. Precis som Johan hade
förutspått blev norrmannen Kenneth Gundersen för svår för alla, men
Johan var ändå ganska så nöjd med sin insats.
– Jag vet att jag inte
kan vinna SM i år då jag missar två deltävlingar, så det hade varit kul
att få vinna de tävlingar jag deltar i. Det är dock bara att lyfta på
hatten för Kenneth som var duktigare än oss andra idag, säger Johan
efter resultaten nia och tvåa i heaten.

Under lördagens tidskval
visade Johan med snygg och snabb körning hur väl han trivs på sin
Suzuki RMZ450. Han satte snabbaste varvtiden totalt i MX1, och vann sin
kvalgrupp med över en sekunds marginal. Banan var ganska så bra, och
eftersom Johan gillar gropar så blev den bara bättre och bättre enligt
hans smak.
– Jag har satt på en Fox bakstötdämpare som Månsson har
byggt till mig, och jag har utan tvekan den bästa cykeln jag någonsin
kört på nu. Jag är jättenöjd med fjädringen och allt det jobb Nicklas
lägger ned. Jag kan försäkra alla om att det är mig det är fel på och
inte fjädringen om det studsar, för den är riktigt bra. Jag är
jättenöjd med mina varv i tidskvalet och körningen stämde riktigt bra
tycker jag.

Det fina vädret i Småland lockade ett par tusen
åskådare till banan på söndagen, men tvingade också klubben att vattna
banan. Många förare ansåg att de dränkt banan i för mycket vatten, och
på det sättet gjort det svårt att köra på andra ställen än i det torra
spåret. Johan gillar som sagt inte banan till att börja med, men hade
inga problem att köra om över 30 förare i heat trots förutsättningarna.

Min start var egentligen inte så dålig, men jag stod bredvid Dahlgren
och hans var bättre. Han vinglade till av misstag och stängde mig så
jag var riktigt långt bak, bland de allra sista in i kurvan. När jag
passerade mållinjen första gången var jag 32: a, och då hade jag redan
kört om ett par gubbar. Efter ytterligare ett varv var jag 19: e, och
det rullade på enkelt ända tills jag kom ikapp Mats Nilsson. Han bjöd
hårt motstånd och vi hade till och med lite kontakt innan jag kom om,
och då var jag uppe på fjärde plats. Efter detta var jag lite seg i
armarna, och jag körde omkull lätt när jag fastnade med foten i en
innerkurva och tappade ned till nia igen. När jag reste cykeln så kände
jag hur trött jag var, och det var svårt att komma igång igen efter
det. Det var bara ett par varv kvar så jag lyckades inte förbättra
placeringen, säger Johan.

I det andra heatet var Johan bättre
med i starten, och var så bra som sexa första gången de passerade
mållinjen. Han avancerade ganska så enkelt förbi alla, och på varv sex
var han uppe i ledningen.
– Jag körde okej tills jag låg först, då
blev jag ängslig och tappade körning totalt. Jag var rädd för att ramla
och åkningen blev kantig och kom inte av sig självt. När Gundersen kom
ikapp mig som tvåa så försökte jag att öka, men det ville sig helt
enkelt inte. Jag körde definitivt inte tillräckligt snabbt för att
skaka av mig Kenneth, och jag visste att attacken skulle komma förr
eller senare och ungefär var den skulle komma. Det fanns ett ställe där
han körde snabbare än mig på en inner, men det var där jag föll i heat
ett så jag ville undvika det spåret. Dessutom är det inte säkert jag
skulle ha kört snabbare där bara för att han gjorde det. Han var
dessutom snabbare än mig i kurvan strax innan målet, och det var där
han tog mig med tre varv kvar. Jag ville genast ge allt för att ta mig
om tillbaka, men efter att ha kört riktigt fort ett halvt varv så kände
jag att jag låg på gränsen och accepterade att sluta tvåa. Jag var lite
för hetsig och åkte på låga växlar vilket gjorde att det studsade och
for, och det är inget bra sätt att köra en 450 på. Jag är imponerad av
Kenneth, han är en väldigt skicklig förare och jag skäms inte att bli
slagen av honom även om jag inte gillar det, avslutar Johan.


tisdag ska Johan vara tränare på ett läger i Uddevalla för förare som
köpt en Suzuki 85cc eller större 2009, något han ser fram emot. Efter
detta blir det lite träning och sedan fortsätter han till England där
han kör VM nästa helg. Johan skickar ett stort tack till alla i teamet
samt till pappa Mats som mekat i helgen. Ett speciellt tack också till
Nicklas Månsson för den fina fjädringen.

Text: Barath Media
Länk: johancarlsson.com

/Tomas, mxstar crew

Scroll to Top