I helgen fick Johan tillfälle att åter stifta bekantskap med en bana han alltid tyckt bra om genom åren. Banan har tillhört en av hans favoriter när han gästade den som förare i MX2-VM, och den här gången fick han dessutom poäng med sig hem i bagaget till sig och teamet Delta-Rentor Racing som Johan tävlar för i MX1-klassen.
– Jag gillar fortfarande banan och är ganska så nöjd med helgen som helhet. Jag gjorde ett felaktigt beslut angående fjädringen i heat ett, men i heat två gjorde jag inga misstag och kunde ta lite nya poäng vilket känns skönt, säger Johan.
Under lördagens kval och träningar var det svårt att bilda sig en uppfattning om var Johan stod, då han varvade riktigt snabba tider med sämre varvtider under dagen. Den fria träningens 15: e bästa tid för Johan bidrog till en viss optimism som han inte kunde svara upp till då han slutade 25: a i kvalet till grinden.
– Jag blev lite för taggad av att det gick så bra på träningen, så jag ville helt enkelt för mycket under tidskvalet. Körningen blev kantig och dålig, snudd på katastrof om jag ska vara helt ärlig, säger Johan självkritiskt.
I kvalheatet gjorde Johan ändå en bra start och var 17: e man inledningsvis, men efter två varv kom en liten omkullkörning som drog ner slutresultatet till en 25: e plats.
– Jag skulle precis gå in i ett spår när jag såg att en förare på yttern rullade ner en stor sten i spåret. Jag hann notera det, men inte göra något åt det. Framhjulet försvann och sedan dog cykeln så jag fick kicka ett tag och var långt efter, säger Johan.
I det första heatet på lördagen gjorde Johan en bra start, och var ungefär 15: e man in i startkurvan för att varva som 22: a efter att blivit lite trängd. Körningen gick riktigt bra i 20 minuter men sedan var krafterna slut.
– Jag chansade med att byta stötdämpare innan start, och det var en dålig idé då den inte fungerade med den gaffeln jag hade på. Det var som att sitta på en tjur som ville kasta av mig, och jag orkade inte hålla tempot hela vägen som ett resultat. Det var min idé och jag fick ta konsekvenserna, konstaterar Johan.
I heat två hade Johan en bättre fungerande fjädring, och varvade som 18: e man efter ytterligare en bra start. Han låg hela heatet och krigade mellan 18-21: a plats, och mot slutet blev det en ensam resa då han tappade kontakten med dem framför på sin väg mot 19: e platsen.
– Jag insåg att jag inte orkade jaga ikapp dem och bevakade bara min placering och mina poäng. Det var en bana där man inte vill göra något misstag då många förare skadade sig i samband med vurpor. Det var flera riktigt stora hopp, och en utförstrippel som var lite för stor för att det ska vara okej tycker jag. Det är okej med höga och långa hopp då det är kul för publiken, men den här trippeln var på fel sida gränsen. Det var fyrans växel och full koncentration och jag var skraj varje gång. Jag såg en fransman i MX2-klassen som gick omkull och det såg inte trevligt ut, avslutar Johan.
Nästa helg tävlar Johan i Belpuig i Spanien.
Text: Barath Media
Länk: johancarlsson.com
/Tomas, mxstar crew